Development of the argumentative capacity of dental students using a virtual educational forum

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20453/reh.v33i4.5122

Keywords:

argumentation, virtual education, discussion forum, university students

Abstract

A virtual discussion forum was used as a didactic resource for developing argumentative skills in dental students in the occlusion course. The forum was applied as a replacement for the weekly evaluations intended to assess whether the students knew the concepts taught in each master class. Forty-eight students participated, and the variables of the virtual discussion forum and argumentative capacity were analyzed. The result was that the virtual forum used as a didactic resource influenced the argumentative capacity of the students. This finding agrees with several studies carried out in basic education as well as in university education. It is concluded that the discussion forum applied contributes to the development of cognitive abilities, specifically those related to argumentation.

References

Gatica-Saavedra M, Rubí-González P. La clase magistral en el contexto del modelo educativo basado en competencias. Rev Electr Educare [Internet]. 2021; 25(1): 321-332. Disponible en: https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/view/11769

Soto MC. La competencia argumentativa en la educación. Encuentro y desencuentros teóricos para una propuesta didáctica en Colombia. Conrado [Internet]. 2021; 17(82): 152-163. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000500152&lng=es&tlng=es

Fuentes A, Pastora B, Suárez RJ. El foro en la enseñanza universitaria: actividad fundamental para el desarrollo del aula virtual interactiva. Revista Científica UISRAEL [Internet]. 2020; 7(2): 93-108. Disponible en: https://revista.uisrael.edu.ec/index.php/rcui/article/view/306

Chávez JD, Caicedo AM. TIC y argumentación: análisis de tareas propuestas por docentes universitarios. Estud Pedagóg [Internet]. 2014; 40(2): 83-100. Disponible en: https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07052014000300005&lng=en&nrm=iso&tlng=en

Martínez-Sarmiento L, Gaeta González M. Utilización de la plataforma virtual Moodle para el desarrollo del aprendizaje autorregulado en estudiantes universitarios. Educar [Internet]. 2019; 55(2): 479-498. Disponible en: https://raco.cat/index.php/Educar/article/view/v55-n2-martinez-sarmiento-gaeta

Carpio WC, Arana JC. Implementación de una estrategia virtual de aprendizaje y el logro de competencias en el estudiante universitario. Horizontes [Internet]. 2021; 5(18): 416-425. Disponible en: https://revistahorizontes.org/index.php/revistahorizontes/article/view/184

Estela RO, Contreras E, Reyes EE, Fernández RA, Carcausto C, Guzmán G, et al. El foro virtual como estrategia intercultural en la enseñanza de la Física universitaria. Rev Latinoam Difus Cient [Internet]. 2021; 4(6): 192-212. Disponible en: https://www.difusioncientifica.info/index.php/difusioncientifica/article/view/50/99

Hernández N, Arias C, Visiers L, Peña D. The virtual forum as a teaching tool in the nursing degree internship or placements. Referência [Internet]. 2018; 4(17): 131-140. Disponible en: https://rr.esenfc.pt/rr/index.php?module=rr&target=publicationDetails&pesquisa=&id_artigo=2827&id_revista=24&id_edicao=132

Guzmán-Cedillo YI, Flores-Macías RC. La competencia argumentativa como meta en contextos educativos. Educar [Internet]. 2020; 56(1): 15-34. Disponible en: https://educar.uab.cat/article/view/v56-n1-guzman-flores

Fernández Jacinto LM. Aplicación de un foro educativo virtual para el desarrollo de la capacidad cognitiva en el curso de Oclusión de los estudiantes de la Facultad de Estomatología de la UPCH [tesis de maestría en Internet]. Lima: Universidad de San Martín de Porres; 2021. Disponible en: https://hdl.handle.net/20.500.12727/9298

Prieto L, Lamarca R, Casado A. La evaluación de la fiabilidad en las observaciones clínicas: el coeficiente de correlación intraclase. Med Clín (Barc) [Internet]. 1998; 110(4): 142-145. Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/9541905/

Carrasco P, Carrillo MJ, Bazley K, Vergara A, Contreras A. Foros virtuales y construcción de conocimiento en profesionales de la salud. Enferm Univ [Internet]. 2017; 14(3): 184-190. Disponible en: https://revista-enfermeria.unam.mx/ojs/index.php/enfermeriauniversitaria/article/view/22

Galikyan I, Admiraal W, Kester A. MOOC discussion forums: the interplay of the cognitive and the social. Computers & Education [Internet]. 2021; 165(5): 104133. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0360131521000105

Álvarez-Cruces DJ, Otondo-Briceño M, Medina-Moreno AP. Evaluación de la incorporación de un foro virtual por redes sociales entre estudiantes de Odontología chilenos. Salud UIS [Internet]. 2019; 51(2): 117-128. Disponible en: https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistasaluduis/article/view/9532/9333

Published

2023-12-13

How to Cite

1.
Fernández-Jacinto L, Guillén-Aparicio PG-A, Fukuhara-Nakama M. Development of the argumentative capacity of dental students using a virtual educational forum. Rev Estomatol Herediana [Internet]. 2023 Dec. 13 [cited 2024 May 12];33(4):365-71. Available from: https://revistas.upch.edu.pe/index.php/REH/article/view/5122

Issue

Section

TEACHING CONTRIBUTION

Most read articles by the same author(s)