Entrustable professional activities for the Kinesiology and Physiotherapy program at the National University of Hurlingham.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20453/spirat.v2i2.6192

Keywords:

Physical Therapy Education, competency-based education, entrustable professional activities, educational planning

Abstract

Objective: The aim of this study is to establish the entrustable professional activities (EPAs) for graduating students of the Kinesiology and Physiatry degree course at the National University of Hurlingham (UNAHUR), in the province of Buenos Aires, Argentina. For this purpose, areas for the development of competences have been established, based on the context of the present study. Methodology: Qualitative and development work was carried out using documentary analysis and consultation through surveys to kinesiologists who work as clinical practice teachers at UNAHUR. Results: Six areas for the development of competencies are identified and five professional activities to be entrusted at the time of graduation are established. Conclusions: We have found positive implications for the future for students, teachers, the institution and the recipients of the services provided by the profession, which can serve as a reference for other institutions that are on similar paths.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

María Laura Merlo, Universidad Nacional de Cuyo (UNCuyo)

Magíster en Educación para Profesionales de la Salud por la Universidad del Hospital Italiano (Buenos Aires, Argentina). Asesora pedagógica de la Facultad de Ciencias Médicas de la Universidad Nacional de Cuyo (UNCuyo) desde 2007. Se desempeña como asesora pedagógica de la organización RPG Latinoamérica y está a cargo de la coordinación de tutores de tramo virtual y presencial desde 2019. Coordinadora académica y tutora de la diplomatura en Educación para Profesionales de la Salud en FCM UNCuyo. Directora de los cursos de posgrado Tutoría en Aprendizaje Basado en Problemas, redacción de casos para ABP y Enseñanza de Habilidades Clínicas. Codirectora y evaluadora de proyectos de tesis de maestría en Educación para profesionales en el Hospital Italiano de Buenos Aires. Investigadora categorizada con trabajos de investigación en Ciencias Sociales y Humanidades.

Mario Ernesto Korell, Universidad Nacional de Hurlingham (UNAHUR)

Magíster en Educación para Profesionales de la Salud por la Universidad del Hospital Italiano (Buenos Aires, Argentina). Director de la organización RPG LATAM. Realiza asesoramiento pedagógico y es coordinador pedagógico de Prácticas Kinésicas en Universidad Nacional de Hurlingham (UNAHUR). Participó de la Tutoría en Aprendizaje Basado en Problemas de la carrera de Medicina del Hospital Italiano. Es investigador categorizado con trabajos de investigación en Ciencias Sociales y Humanidades y Salud. Ha publicado diversos artículos vinculados a la educación en nivel superior, ha sido contenidista y ha diseñado materiales educativos para entornos virtuales (material de estudio, instrumentos de evaluación, etc).

References

(1) Chesbro SB, Jensen GM, Boissonnault WG. Entrustable professional activities as a framework for continued professional competence: Is now the time? Physical Therapy [Internet]. 2017; 98(1): 3-7. Disponible en: https://doi.org/10.1093/ptj/pzx100.

(2) Zainuldin R, Yang Tan H. Development of entrustable professional activities for a physiotherapy undergraduate programme in Singapore. Physiotherapy [Internet]. 2021; 112: 64-71. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.physio.2021.03.017.

(3) National Physiotherapy Advisory Group. Competency Profile for Physiotherapists in Canada. (2017). Canadá: Canadian Alliance of Physiotherapy Regulators, Canadian Council of Physiotherapy University Programs, Canadian Physiotheerapy Association. Disponible en: https://www.peac-aepc.ca/pdfs/Resources/Competency%20Profiles/Competency%20Profile.pdf.

(4) World Physiotherapy. Marco de formación profesional del fisioterapeuta. Longres (Reino Unido): World Physiotherapy; 2021. Disponible en: https://world.physio/sites/default/files/2022-08/WorldPhysio_Framework_Edu_A4-SPANISH-Final.pdf.

(5) Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación. Título de grado en Fisioterapia. Sevilla (España): Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación; 2004.

(6) Physiotherapy Board of Australia, Physiotherapy Board of New Zealand. Physiotherapy practice thresholds in Australia & Aotearoa New Zealand. Australia: Physiotherapy Board of Australia, Physiotherapy Board of New Zealand; 2023. Disponible en: https://cdn.physiocouncil.com.au/assets/volumes/downloads/Physiotherapy-Board-Physiotherapy-practice-thresholds-in-Australia-and-Aotearoa-New-Zealand.PDF.

(7) Ministère des Affaires Sociales, de la Santé et des Droits des Femmes. Diplôme d’état de masseur-kinésithérapeute. Solidarité. 2015; (8):21. Disponible en: https://www.ifmk-montpellier.fr/ressources/fichiers/8131ac46690c.pdf.

(8) Asociación Colombiana de Fisioterapia, Asociación Colombiana de Facultades de Fisioterapia, Colegio Colombiano de Fisioterapeutas, Asociación Colombiana de Estudiantes de Fisioterapia. Perfil profesional y competencias del fisioterapeuta en Colombia. Bogotá (Colombia): Ministerio de Salud y Protección Social; 2015. https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/VS/TH/Perfil-profesional-competencias-Fisioterapeuta-Colombia.pdf.

(9) Consejo Interuniversitario Nacional. Declaración. Actividades reservadas. En: Consejo Interuniversitario Nacional [Internet]. 23 de mayo de 2018 [citado el 18 de diciembre de 2024]; Noticias. Disponible en: https://www.cin.edu.ar/declaracion-actividades-reservadas/.

(10) Congreso de la Nación Argentina. Ley Nº 24.317 del Ejercicio de la Kinesiología y la Fisioterapia (30 de mayo de 1994).

(11) Congreso de la Nación Argentina. Ley Nº 10.392 del Colegio de Kinesiólogos de la Provincia de Buenos Aires (29 de mayo de 1986).

(12) Tardif J. Desarrollo de un programa por competencias: de la intención a su implementación. Profesorado [Internet]. 2008; 12(3): 1-16. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=56712875003.

(13) Carreras Barnés J, Perrenoud P. El debate sobre las competencias en la enseñanza universitaria. Barcelona (España): ICE, Octaedro; 2008. 45 p.

(14) Rosales Cevallos MM. Diseño curricular por competencias y la calidad en la educación. Ciencia Latina [Internet]. 2021; 5(4): 6544-6557. Disponible en: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i4.783.

(15) Ten Cate O. Entrustability of professional activities and competency-based training. Medical Education [Internet]. 2005; 39(12): 1176-1177. Disponible en: https://doi.org/10.1111/j.1365-2929.2005.02341.x.

(16) Ten Cate O. Competency-based postgraduate medical education: Past, present and future. GMS Journal for Medical Education [Internet]. 2017; 34(5): Doc69. https://doi.org/10.3205/zma001146.

(17) Ten Cate O, Graafmans L, Posthumus I, Welink L, van Dijke M. The EPA-based Utrecht undergraduate clinical curriculum: Development and implementation. Medical Teacher. 2018; 40(5): 506-513. Disponible en: https://doi.org/10.1080/0142159x.2018.1435856.

(18) Tekian A, Ten Cate O, Holmboe E, Roberts T, Norcini J. Entrustment decisions: Implications for curriculum development and assessment. Medical Teacher. 2020; 42(6): 698-704.

(19) Carraccio C, Englander R, Gilhooly J, Mink R, Hofkosh D, Barone MA, Holmboe ES. Building a Framework of Entrustable Professional Activities, Supported by Competencies and Milestones, to Bridge the Educational Continuum. Academic Medicine. 2017; 92(3): 324-330.

(20) Linsenmeyer M, Hall AK, Chen, CYJ, López MJ, Chou FC. Advancing and sustaining excellence in EPA-based curricula. En: ten Cate O, Burch VC, Chen HC, Chou FC, Hennus MP, editores. Entrustable Professional Activities and Entrustment Decision-Making in Health Professions Education. Londres (Reino Unido): Ubiquity Press; 2024. p. 293-301. Disponible en: https://doi.org/10.5334/bdc.x.

(21) Chen HC, Ladenheim RI, Schumacher DJ, Chou FC, ten Cate O. Graded autonomy and grounded self-determination in health professions education. En: ten Cate O, Burch VC, Chen HC, Chou FC, Hennus MP, editores. Entrustable Professional Activities and Entrustment Decision-Making in Health Professions Education. Londres (Reino Unido): Ubiquity Press; 2024. p. 25-34. Disponible en: https://doi.org/10.5334/bdc.c.

(22) Hennus MP, Dagnone JD, Ladenheim RI, Schumacher DJ, Yap M, ten Cate O, Chen HC. Curriculum development for postgraduate training with entrustable professional activities. En: ten Cate O, Burch VC, Chen HC, Chou FC, Hennus MP, editores. Entrustable Professional Activities and Entrustment Decision-Making in Health Professions Education. Londres (Reino Unido): Ubiquity Press; 2024. p. 157-174. Disponible en: https://doi.org/10.5334/bdc.n.

(23) Durante E, García Diéguez M, Ladenheim R, Palis AG, López MJ, Arceo MD, ten Cate O. Guía para el desarrollo y la validación de las actividades profesionales a confiar. Investigación en Educación Médica. 2023; 12(48): 97-109.

Published

2024-12-23

How to Cite

Merlo, M. L., & Korell, M. E. (2024). Entrustable professional activities for the Kinesiology and Physiotherapy program at the National University of Hurlingham. Spirat. Revista Académica De Docencia Y Gestión Universitaria, 2(2), 17–24. https://doi.org/10.20453/spirat.v2i2.6192

Issue

Section

Artículos de investigación