Challenges and needs in university tutoring: reflections from teaching practice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20453/spirat.v2i2.5847

Keywords:

University tutoring, tutor teacher, educational challenges, student diversity, scholarship students

Abstract

Objective: This essay presents, from the tutorial experience, a critical analysis of the current issues in university tutoring. Relevant aspects regarding the differences between students with scholarships and those without scholarships are examined in relation to the specific needs of every university student. The main objective is to reflect on how well current needs are addressed in tutoring and support programs, as well as on the diversity of the classroom that the university tutor must manage. Case: Surveys were conducted with a total of 200 students, 60 % of whom were scholarship students, while 40 % were not. The results revealed that 70 % of scholarship students reported emotional difficulties, such as depression and anxiety, due to the lack of financial resources to afford medication or study materials, which affects their academic performance. In contrast, most of non-scholarship students did not openly express emotional or family-related problems, although eating disorders and academic difficulties were identified. Conclusions: Testimonies from students indicate that tutoring is crucial for their adaptation to the university system and their academic performance. However, the support received does not always align with their real-life context. This is especially relevant for those who must balance studying with working to improve their economic situation. It is concluded that strengthening the training of tutor teachers and optimizing tutoring programs is necessary to effectively address the diversity of the student population and their emotional and academic challenges.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jackeline Vanessa Fuentes Rentería, Universidad Peruana Cayetano Heredia (UPCH)

Licenciada en Educación con Maestría en Neurociencias por la Universidad Peruana Cayetano Heredia (UPCH). Especializada en Docencia Universitaria por la Universidad Nacional Mayor de San Marcos (UNMSM) y con diplomados en Psicoterapia Cognitivo-Conductual y Terapia de Lenguaje por la Universidad Nacional Daniel Alcides Carrión (UNDAC). Ha cursado formación en gestión del acompañamiento pedagógico y planificación educativa en la UPCH. Capacitada en atención a estudiantes con necesidades educativas especiales asociadas a discapacidad y superdotación por la Dirección General de Educación Básica Especial (Digebe). Ha sido reconocida por el Colegio de Profesores del Perú con los “Laureles al Aporte Profesional y Científico a la Educación” y los “Laureles a la Excelencia de la Educación Inicial y Primaria en el Grado de Gran Educadora” en 2018. Destacada en la tutoría del programa Pronabec y “Prepárate 2024” del Centro de Estudios Preuniversitarios Pre Cayetano. Es docente universitaria, miembro del equipo de tutoría e instructora de Pre Cayetano, y dirige el centro CEDEANNEE Happy Days en Lima, promoviendo metodologías inclusivas e innovadoras.

References

(1) Martínez-Clares P, Pérez Cusó FJ, González-Lorente C. Las competencias tutoriales del docente universitario. Validación de una herramienta. Rev Electrón Investig Educ. 2022; 24(e03):1-15. Disponible en: https://doi.org/10.24320/redie.2022.24.e03.4028.

(2) Pastor Andrés D, González-Benito A. Percepciones del profesorado universitario ante la formación en tutoría. Revista Boletín Redipe. 2023; 12(8):20-38. Disponible en: https://doi.org/10.36260/rbr.v12i8.1987.

(3) Arakaki M, Dammert M, Mendoza N, Herrera D. Tutoría universitaria: aprendizajes y reflexiones a partir del programa de tutoría de la Facultad de Psicología en la Pontifica Universidad Católica del Perú [Internet]. En Blanco & Negro. 2019; 10(1): 12-23. Disponible en: https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/enblancoynegro/article/view/21575.

(4) Durand Chinchilla CM, Páez Quintero DC, Nolasco Serna C. Perfil, retos y desafíos del estudiante universitario en el siglo XXI [Internet]. Revista Boletín Redipe. 2021; 10(5): 189-198. Disponible en: https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/1296.

(5) Ortega-Barba CF, García-Béjar L, Galbán-Lozano SE. Una experiencia formativa en competencias digitales y su transferencia a la práctica. La voz de profesores de escuelas públicas en México. Revista Boletín Redipe. 2023; 12(10): 74-90. Disponible en: https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/2028.

(6) Beltrán Barco A, Lavado Padilla P. Filtraciones y subcoberturas en el Programa Beca 18 de PRONABEC [Internet]. Lima: Centro de Investigación de la Universidad del Pacífico; 2015. 29p. Disponible en: https://faculty.up.edu.pe/en/publications/filtraciones-y-subcoberturas-en-el-programa-beca-18-de-pronabec.

(7) Chinchayán Barreto L. Residencia estudiantil para el programa Beca 18 en La Victoria - Lima [tesis de licenciatura]. Lima: Universidad Ricardo Palma; 2019. Disponible en: https://repositorio.urp.edu.pe/handle/20.500.14138/2548.

(8) Cortina Cerdan SBR, García Talledo HR. Factores que contribuyen o limitan la implementación del programa Beca 18 y repercuten en la realización y adaptación social de los becarios en una universidad privada como la Pontificia Universidad Católica del Perú [tesis de maestría]. Lima: Pontificia Universidad Católica del Perú; 2020. Disponible en: https://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/handle/20.500.12404/19896.

(9) Amador Fierros G, Clouder L, Karakus M, Uribe Alvarado I, Cinotti A, Ferreyra MV, Rojo P. Neurodiversidad en la Educación Superior: la experiencia de los estudiantes [Internet]. Revista de la Educación Superior. 2021; 50(200): 129-151. Disponible en: http://resu.anuies.mx/ojs/index.php/resu/article/view/1893.

(10) Veliz-Huanca FS. Desafíos y oportunidades en la alfabetización digital de los docentes: Una revisión sistemática. Tribunal. 2024; 4(9): 403-423. Disponible en: https://doi.org/10.59659/revistatribunal.v4i9.86.

(11) Gisbert M, Esteve F. Digital Leaners: la competencia digital de los estudiantes universitarios [Internet]. La Cuestión Universitaria. 2011; (7), 48-59. Disponible en: https://polired.upm.es/index.php/lacuestionuniversitaria/article/view/3359.

(12) Sánchez-Cabrero R, Costa-Román O, Mañoso-Pacheco L, Novillo-López MA, Pericacho-Gómez FJ. Orígenes del colectivismo como nuevo paradigma del aprendizaje en la era digital. [Internet]. Educación y Humanismo. 2019; 21(36): 113-136. Disponible en: https://revistas.unisimon.edu.co/index.php/educacion/article/view/3265.

(13) Escobar Zúñiga F. Algunos rasgos del estudiante universitario en la era digital [Internet]. Didac. 2017; (20): 4-13. Disponible en: https://pedagogiaignaciana.com/biblioteca-digital/biblioteca-general?view=file&id=3254.

(14) Aguerrondo I. Retos de la calidad de la educación: perspectivas latinoamericanas [Internet]. Educación y Ciudad. 2010; (19): 18-38. Disponible en: https://doi.org/10.36737/01230425.n19.116.

(15) Navarro Herrera S. Ajuste psicológico en estudiantes de Beca 18 provenientes de provincia que estudian en una universidad privada de Lima Metropolitana [tesis de bachillerato]. Lima: Universidad San Ignacio de Loyola; 2020. 34p. Disponible en: https://repositorio.usil.edu.pe/entities/publication/267acadc-eb00-4a2b-9c80-1ee3599e4459.

Published

2024-12-23

How to Cite

Fuentes Rentería, J. V. (2024). Challenges and needs in university tutoring: reflections from teaching practice. Spirat. Revista Académica De Docencia Y Gestión Universitaria, 2(2), 45–52. https://doi.org/10.20453/spirat.v2i2.5847