One-On-One Support For Students With Special Educational Needs Through Tutoring In The First Year Of University Studies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20453/spirat.v3iNE1.5665

Keywords:

one-on-one tutoring, special educational needs, first-year university students

Abstract

The one-on-one accompaniment of students with Special Educational Needs (SEN) was systematized in a private university in Lima during the 2023-II term. Twenty-six students enrolled in the first year took part. Students go through an initial interview, to collect academic information and to offer recommendations. These are informed to the course coordinators and submitted to the Integrated Psychological Counselling to offer socioemotional accompaniment. A biweekly follow-up is conducted through the Risk Identification Tool (HIR, for its acronym in Spanish), guidance is provided on academic issues and one-on-one thematic tutorials are organized for the courses with the highest academic demand. The results obtained were positive since 85% of the enrolled courses were approved, and 77% (20) of the students achieved a weighted average with grades between 11 and 16 at the end of the academic term. This demonstrates the effectiveness of the tutorial strategies in the term accompaniment of students with SEN.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Olinda Airola Vilchez Gonzales, Universidad Peruana Cayetano Heredia. Lima, Perú.

Jefa del área de Tutoría y orientación de la Universidad Peruana Cayetano Heredia.

Yanira Oria Rodríguez, Universidad Peruana Cayetano Heredia. Lima, Perú.

Licenciada en Psicología con maestría en Problemas de Aprendizaje. Tutora del primer año de estudios de la Unidad de Formación Básica Integral (UFBI) de la Universidad Peruana Cayetano Heredia.

Jackeline Gabriela Medina Lama, Universidad Peruana Cayetano Heredia

Licenciada en Piscología. Tutora del primer año de estudios universitarios en la Unidad de Formación Básica Integral (UFBI) de la Universidad Peruana Cayetano Heredia.

References

García, I. (2015). Tutoría: una estrategia para la atención de las necesidades educativas especiales. Cuadernos Fronterizos, 33 (10), 34-37. https://erevistas.uacj.mx/ojs/index.php/cuadfront/article/view/1643

García, M., Maya, G., Pernas, I., Berth, J. y Juárez, V (2016). La tutoría con enfoque inclusivo desde la universidad para estudiantes con discapacidad visual. Revista Cubana de Educación Superior, 35(3), 148-160. http://scielo.sld.cu/pdf/rces/v35n3/rces12316.pdf

Pérez, M. (2017). Incorporación de las necesidades especiales en la tutoría de una asignatura: Los trabajos de fin de grado. Revista para la docencia jurídica universitaria, 11, 1-17. http://hdl.handle.net/10396/15673

UNESCO (2017). Guía para asegurar la inclusión y la equidad en la educación. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000259592

Universidad Peruana Cayetano Heredia (2022). Modelo educativo. Fondo Editorial Cayetano. https://acortar.link/aGxHeG

Published

2025-07-22

How to Cite

Vilchez Gonzales, O. A., Oria Rodríguez, Y., & Medina Lama, J. G. (2025). One-On-One Support For Students With Special Educational Needs Through Tutoring In The First Year Of University Studies. Spirat. Revista Académica De Docencia Y Gestión Universitaria, 3(NE1), e5665. https://doi.org/10.20453/spirat.v3iNE1.5665