Perception of Artificial Intelligence in Dentistry Students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20453/spirat.v3iNE1.5611

Keywords:

University students, artificial intelligence, Dentistry, perception

Abstract

The incorporation of new and innovative technologies in the field of dentistry has generated significant advances and optimization of operating times in practice. This study had a quantitative approach and descriptive design, a questionnaire was applied to 220 students to evaluate the perception of Artificial Intelligence in dentistry students from a university in southern Perú. 45.9 % of those surveyed stated that they had a perception of agreement with AI in the field of dentistry, followed by 43.2 % who declared that they had no knowledge about AI; a statistically significant difference was found when measuring the association of per-ception about AI with sex (X2(gl:2; p = 0.009)), age (X2(gl:2; p = 0.015)) and academic cycle (X2(gl:2; p = 0.016)). The majority of students had a perception in agreement with AI; this perception was associated with male students, students over 21 years of age, and students in clinical academic cycles.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lisette Shaily Quispe Flores, Universidad Nacional del Altiplano. Puno, Perú

Cirujano dentista titulada. Línea de investigación; odontología gerencial. Autora de artículos científicos en revistas nacionales e internacionales indexadas, con experiencia laboral brindada en el sector privado.

Vilma Mamani Cori, Universidad Nacional del Altiplano. Puno, Perú

Doctoris Scientiae en Ciencias de la Salud. Cirujano dentista con dspecialidad en Odontopediatría. Calificada como Investigador RENACYT Activo por CONCYTEC. Docente auxiliar en pregrado y posgrado de la Universidad Nacional del Altiplano (Puno, Perú). Pertenece a la Sociedad Hispana de Investigadores Científicos. Línea de investigación: odontología preventiva del niño. Autora de libros y artículos científicos en revistas nacionales e internacionales indexadas. Cuenta con 15 años de experiencia laboral brindada en el sector público (Ministerio de Salud y Universidad) y en el sector privado.

Betsy Quispe Quispe, Universidad Nacional del Altiplano. Puno, Perú

Profesional en el área de Odontología, doctora en Ciencias de la Salud con especialidad en Carielogía y endodoncia. Miembro activo de la Sociedad Peruana de endodoncia, con experiencia y capacidad de solucionar problemas de la salud bucal, mediante la aplicación de los conocimientos científicos y experiencia clínica. Dedicada a la Docencia universitaria en la Universidad Nacional del Altiplano.

Naysha Sharon Villanueva Alvaro, Universidad Nacional del Altiplano. Puno, Perú

Cirujana dentista egresada de la Universidad Nacional del Altiplano (Puno, Perú). Magíster en Estomatología con especialidad en investigación, didáctica y docencia en educación superior. Experiencia en el Ministerio de Salud, consulta privada y en docencia universitaria en pregrado, con publicación de artículos científicos.

References

Acharya, S., Godhi, B. S., Saxena, V., Assiry, A. A., Alessa, N. A., Dawasaz, A. A., Alqarni, A., & Karobari, M. I. (2024). Role of artificial intelligence in behavior management of pediatric dental patients—a mini review. Journal of Clinical Pediatric Dentistry, 48(3), 24. https://doi.org/10.22514/jocpd.2024.055

Amiri, H., Peiravi, S., Rezazadeh Shojaee, S. Sara, Rouhparvarzamin, M., Nateghi, M. N., Etemadi, M. H., ShojaeiBaghini, M., Musaie, F., Anvari, M. H., & Asadi Anar, M. (2024). Medical, dental, and nursing students’ attitudes and knowledge towards artificial intelligence: a systematic review and meta-analysis. BMC Medical Education, 24(1). https://doi.org/10.1186/S12909-024-05406-1

Ghaffari, M., Zhu, Y., & Shrestha, A. (2024). A review of advancements of artificial intelligence in dentistry. Dentistry Review, 4(2), 100081. https://doi.org/10.1016/J.DENTRE.2024.100081

Jeong, H., Han, S. S., Jung, H. I., Lee, W., & Jeon, K. J. (2024). Perceptions and atti-tudes of dental students and dentists in South Korea toward artificial intelligence: a subgroup analysis based on professional seniority. BMC Medical Education, 24(1). https://doi.org/10.1186/S12909-024-05441-Y

Karan-Romero, M., Salazar-Gamarra, R. E., & Leon-Rios, X. A. (2023). Evaluation of Attitudes and Perceptions in Students about the Use of Artificial Intelligence in Dentistry. Dentistry Journal, 11(5), 125. https://doi.org/10.3390/dj11050125

Ossowska, A., Kusiak, A., & Świetlik, D. (2022). Artificial Intelligence in Dentistry—Narrative Review. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(6). https://doi.org/10.3390/IJERPH19063449

Vashisht, R., Sharma, A., Kiran, T., Jolly, S. S., Brar, P. K., & Puri, J. V. (2024). Artificial intelligence in dentistry — A scoping review. Journal of Oral and Maxillofacial Surgery, Medicine, and Pathology, 36(4), 579–592. https://doi.org/10.1016/J.AJOMS.2024.04.009

Xie, B., Xu, D., Zou, X. Q., Lu, M. J., Peng, X. L., & Wen, X. J. (2024). Artificial intelligence in dentistry: A bibliometric analysis from 2000 to 2023. Journal of Dental Sciences, 19(3), 1722–1733. https://doi.org/10.1016/J.JDS.2023.10.025

Published

2025-07-22

How to Cite

Quispe Flores, L. S., Mamani Cori, V., Quispe Quispe, B., & Villanueva Alvaro, N. S. (2025). Perception of Artificial Intelligence in Dentistry Students. Spirat. Revista Académica De Docencia Y Gestión Universitaria, 3(NE1), e5611. https://doi.org/10.20453/spirat.v3iNE1.5611