First steps in Medicine: educational, emotional and vocational transition project from school to university

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20453/spirat.v3iNE1.5589

Keywords:

Medicine students, transition, vocational, emotional

Abstract

This paper presents a project of extracurricular activities that complement the curriculum of the Medicine degree, aimed at the well-being of the students, which is framed in the strategic plan and allows for the development of a better transition for first-time students. In Medicine, transitions have a particular impact, influencing retention, dropout, and academic performance. High academic demands, especially in the first year, can cause stress and vulnerability, inducing anxiety and depression; Therefore, environments that stimulate diverse skills and vocational maturity are needed. Student well-being is key to the Medicine degree, encompassing physical, mental, academic and financial health. For this reason, the Medicine degree at the Autonomous University of Central America has a program to support the comprehensive well-being of students, from admission to graduation, as well as the development of skills that allow them to face challenges. academic and personal in his career.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Francisco Echeverría Batalla, Universidad Autónoma de Centro América. San José, Costa Rica.

Médico con especialidad en Pediatría. Decano de la Facultad de Ciencias de la Salud de la Universidad Autónoma de Centro América. Docente universitario desde 1986. Diplomado en Manejo y Liderazgo de Personal del Management Centre Europe Bruselas, Bélgica. Diplomado en Finanzas para Personal no
Financiero, Management Centre Europe Bruselas, Bélgica. Masters en Administración de Negocios con énfasis en Mercadeo de National University San Diego, California. Diplomado en Negociaciones del INCAE. Especialidad en Pediatría Hospital Nacional de Niños, Sistema de Estudios de Posgrado, Universidad de Costa Rica.

Sonia Parrales Rodríguez, Universidad Autónoma de Centro América. San José, Costa Rica.

Diseñadora curricular de la Universidad Autónoma de Centro América.

References

Aragón, E. E. P., Navas, A. R. V., & Aragón, H. A. P. Estrés académico en estudiantes de la Universidad de La Guajira, Colombia. Revista de ciencias sociales, 28(5), 87-99 (2022).

Coloma, B. D. Diferencias generacionales en el uso de las TIC para los procesos de enseñanza aprendizaje en la IE Luis Alberto Suastegui (2022).

Delannays, B., Maturana, S., Pietrantoni, G., Flores Y., Mesina, Í., & González, A. Calidad de vida y bienestar en estudiantes de medicina de una universidad del sur de Chile. Revista de psicología, 29(1), 57-64 (2020).

Gimeno, J. La transición a la educación secundaria. Discontinuidades en las culturas escolares. Ediciones Morata. Madrid (1996).

Heredia, N. M., & García, A. M. R. Educación intergeneracional: un nuevo reto para la formación del profesorado. REXE-Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 17(33), 113-124 (2018).

Izaguirre, M. Proyecto de vida en estudiantes de medicina de una universidad pública. Anales de la Facultad de Medicina, 81 (4), 420-426. UNMSM. Facultad de Medicina (2020).

Millalén, FV. Infusión de habilidades blandas en el currículo de la educación superior: Clave para el desarrollo de capital humano avanzado. Revista Akademeia. Programa Estado de la Nación. Noveno Estado de la Educación 2023, https://estadonacion.or.cr/w

Sánchez, L. C., & Calleja, A. Familia y universidad: participación de la familia en el contexto educativo universitario. Latinoamericana de Estudios de Familia, 12(2), 47–67. https://doi.org/10.17151/rlef.2020.12.2.4 (2020).

Tejedor, E. M. El pensamiento creativo en la orientación vocacional de los adolescentes. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 4(1), 241-248 (2008).

Published

2025-07-22

How to Cite

Echeverría Batalla, F., & Parrales Rodríguez, S. (2025). First steps in Medicine: educational, emotional and vocational transition project from school to university. Spirat. Revista Académica De Docencia Y Gestión Universitaria, 3(NE1), e5589. https://doi.org/10.20453/spirat.v3iNE1.5589