Rethinking Assessment in Psychology: An experience of innovation and teaching reflexivity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20453/spirat.v3iNE1.5550

Keywords:

teaching innovation, reflexivity, Psychology

Abstract

Innovating in the evaluation of the contents of subjects in higher education means rethinking the ways in which the scientific knowledge of the various disciplines is approached, with the aim of making evaluation accessible to the different abilities of students. This research focuses on the teaching reflexivity of a work team of the subject of Psychology which designs an inclusive evaluation for the contents of the first unit of the subject. The minutes of meetings, evaluation instruments, work guidelines and the perceptions of the teaching team are analyzed. The results are ordered with the Systematization of the Experience method, exposing a synthesis of the experience in some factors: Conditions, Situations, Actions, Perceptions and Results. In conclusion, this innovative experience made it possible to diversify the evaluation mechanisms of the subject, contributing to practices that allow innovation in university teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ivette González Sarkis, Universidad de Chile. Santiago, Chile.

Psicóloga y docente de la Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad de Chile.

María Beatriz Cifuentes Orellana, Universidad de Chile. Santiago, Chile.

Licenciada en Historia y en Educación, Doctora en Educación por la Pontificia Universidad Católica de Chile. Profesional, docente e investigadora en el Programa de Bachillerato de la Universidad de Chile. Ha realizado investigaciones en Educación Superior con foco en equidad y experiencia estudiantil.

References

Ainscow, M., Booth, T., & Vaughan, M. (2000). Índice de inclusión. Desarrollando el aprendizaje y la participación en las escuelas. Centro de Estudios en Educación Inclusiva. Bristol, UK.

Barnechea, M., & Morgan, M. (2010). La sistematización de experiencias: producción de conocimientos desde y para la práctica. Tendencias y retos, 1(15), 97-107.

Castorina, J. A. (2022). La reflexividad en la Didáctica Profesional. Hacia un programa interdisciplinario de estudio. Revista Análisis de las Prácticas, (1).

Fuller, M., Bradley, A., & Healey, M. (2004). Incorporating disabled students within an inclusive higher education environment. Disability & society, 19(5), 455-468.

Jara, O. (2023). Orientaciones teórico-prácticas para la sistematización de experiencias. Recuperado de http://biblioteca.udgvirtual.udg.mx/jspui/handle/123456789/3845

Published

2025-07-22

How to Cite

González Sarkis, I., & Cifuentes Orellana, M. B. (2025). Rethinking Assessment in Psychology: An experience of innovation and teaching reflexivity. Spirat. Revista Académica De Docencia Y Gestión Universitaria, 3(NE1), e5550. https://doi.org/10.20453/spirat.v3iNE1.5550