Pedagogical innovation in Architecture: Transforming the curriculum to face the challenges of the future

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20453/spirat.v3iNE1.5507

Keywords:

curriculum design, architectural design, innovation

Abstract

This paper presents the methodology that was followed for the curricular redesign of the Universidad Autónoma de Centro América, with an approach based on research, innovation and foresight. In addition to the comprehensive evaluation of the curriculum, the process includes global trends in the training of professionals in Architecture, the analysis of the SDGs, the Tuning Latin America project, as well as the perspectives of various sectors related to the discipline. As a result, a panoramic view of the characteristics and repercussions in different areas of professional practice is obtained; in this way, a model is built, identifying the impact variables and their indicators. As a learning strategy, the Transversal Design Workshop is implemented, based on Problem-Based Learning, with a structuring of the contents that considers the sequential, progressive and spiral model, which implies a journey in which students internalize interconnected knowledge of increasing complexity, based on a real
situation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sonia Parrales Rodríguez, Universidad Autónoma de Centro América. San José, Costa Rica.

Diseñadora Curricular de la Universidad Autónoma de Centro América.

Maureen Coto Alfaro, Universidad Autónoma de Centro América. San José, Costa Rica.

Arquitecta, Directora de la carrera de Arquitectura de la Universidad Autónoma de Centro América. Maestría en Didáctica Universitaria de la UACA, Maestría en en Gobierno y Cultura de las Organizaciones del Instituto Empresa y Humanismo, Universidad de Navarra España, Maestría en Matrimonio y Familia del Instituto de Ciencias para la Familia, Universidad de Navarra, Pamplona, España.

References

Martínez, B. Cronología de la educación costarricense. 1a ed. San José, Imprenta Nacional. ISBN 978-9977-58-448-5, https://www.imprentanacional.go.cr/editorialdigital/libros/historiaygeografia/cronologia_de_la_educacion_costarricense_edincr.pdf.

Website of the Costa Rican Legal Information System, http://www.pgrweb.go.cr/scij/. II Congreso Latinoamericano y del Caribe de Innovación en Investigación en Educación Superior LatinSoTL, Universidad de Cuenca, Ecuador, y Universidad Peruana Cayetano Heredia, Lima, Perú, del 30 de septiembre al 4 de octubre de 2024.

SINAES website, https://www.sinaes.ac.cr/wp-content/uploads/2021/08/Manual_de_Acreditacion_para_evaluar_Carreras_de_Arquitectura.pdf

UNESCO (2017). Carta UNESCO UIA de la formación en arquitectura. Disponible en https://etsab.upc.edu/ca/shared/a-escola/a3-qualitat/validacio/1_chart.pdf

Tuning América Latina. Reflexiones y perspectivas de la educación superior en América Latina: informe final proyecto Tuning América Latina 2004-2007, https://tuningacademy.org/. Último acceso 15/02/2020.

Naciones Unidas. Agenda 2030, https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/2015. Último acceso 15/02/2020.

Ysunza, M. Perfil de Egreso y Formación Profesional. Una Estrategia Metodológica en el Diseño Curricular (Colección Educación: Debates e Imaginario Social, Serie Currículum y Siglo XXI.). México: Universidad Autónoma Metropolitana, ISUE, Plaza y Valdés Editores. (2010).

Masdéu, M. La enseñanza de la arquitectura en la sociedad actual. La integración de las nuevas formas de práctica profesional en el Taller de Arquitectura. ISSN-e 2340-9711, ISSN 2340-9711, Nº. 5, 2016, págs. 72-79. (2016).

Martínez, R. Diseño arquitectónico. Enfoque metodológico. México: Trillas. (2013).

Published

2025-07-22

How to Cite

Parrales Rodríguez, S., & Coto Alfaro, M. (2025). Pedagogical innovation in Architecture: Transforming the curriculum to face the challenges of the future. Spirat. Revista Académica De Docencia Y Gestión Universitaria, 3(NE1), e5507. https://doi.org/10.20453/spirat.v3iNE1.5507