Centro Integral de Innovación Social: the university in the territory

Authors

  • Claudia Concha Saldías Universidad Católica del Maule. Maule, Chile.
  • Gerardo Sánchez Sánchez Universidad Católica del Maule. Maule, Chile.
  • Carolina Rojas Aguilar Universidad Católica del Maule. Maule, Chile. https://orcid.org/0000-0002-2871-9151

DOI:

https://doi.org/10.20453/spirat.v3iNE1.5504

Keywords:

social innovation, university, territory, public engagement, teaching

Abstract

The Universidad Católica del Maule has a history of relationship with the territory through its research centers, clinical fields, internships in rural and urban schools, access programs to higher education, among others, which have allowed it to strengthen a network of actors who participate in university activities. This article aims to show the experience of the Comprehensive Center for Social Innovation (CIIS), which, based on a participatory process with internal and external actors, developed a model of Social Innovation to be institutionalized in the undergraduate curriculum. The CIIS is an entity that articulates institutional links with actors in its environment to achieve reciprocal learning, collaborative work in the search for mutual benefits and the permanent improvement of the institutional functions of teaching, research and links with the environment. Facing the challenge of transforming the university culture that has traditionally privileged vertical, tutelary and welfare relationships with the
environment; and the poor alignment of training with the needs of practicing the profession.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Claudia Concha Saldías, Universidad Católica del Maule. Maule, Chile.

Doctora en Procesos Políticos y Sociales en América Latina, Académica Adjunta de la Facultad de Ciencias Sociales y Económicas, Escuela de Sociología de la Universidad Católica del Maule, investigadora del Centro de Estudios Urbano-Territoriales del Maule (CEUT) en temas de análisis de las desigualdades desde la dimensión territorial y educativa, la innovación social territorial y las transformaciones urbano-rurales , y directora del Centro Integral de Innovación Social (CIIS) de la misma casa de estudios. Integrante del Consejo Nacional de Desarrollo Rural.

Gerardo Sánchez Sánchez, Universidad Católica del Maule. Maule, Chile.

Doctor en Ciencias de la Educación, Académico Adjunto de la Facultad de Ciencias de la Educación, Departamento de formación Inicial Escolar, Universidad Católica del Maule, Docente en Formación Inicial, áreas de investigación en el ámbito del curriculum, formación inicial docente y la práctica, innovación social.  

Carolina Rojas Aguilar, Universidad Católica del Maule. Maule, Chile.

Magíster en Administración de Empresas, Ingeniera Comercial, Académica Auxiliar de la Facultad de Ciencias Sociales y Económicas, Escuela de Ingeniería y Administración de Empresas de la Universidad Católica del Maule, Asesora del Centro Integral de Innovación Social UCM, las áreas de investigación: Innovación Pública, Innovación Social, Diseño y Evaluación de Proyectos.

References

Adán, L., Poblete, F., Angulo, C., Loncomilla, L., & Muñoz, Z. (2016). La función de Vinculación o Tercera Misión en el contexto de la Educación Superior Chilena. Cuadernos de Investigación N°1. Comisión Nacional de Acreditación (CNA-Chile).

Domanski, D., Monge, N., Quitiaquez, G., Rocha, D. (2016) Innovación Social en Latinoamérica. Bogotá: Corporación Universitaria Minuto de Dios.

Gatica, Sebastián & Soto, Waldo & Vela, Diego. (2015). Ecosistemas de innovación social: el caso de las universidades de américa latina. 10.13140/RG.2.2.30050.76483.

Saravia, P. (2017). La generación de conocimiento compartido: Estrategias para la construcción de una universidad territorializada. En González, B; Saravia, P; Carroza, N; Gascón i Martín, F; Dinamarca, C; Castro, L. (Coord.), Vinculación con el Medio y Territorio: heterogeneidad de modelos, prácticas y sentidos en las universidades chilenas.

Villa, A. (2013). Un Modelo de Evaluación de Innovación Social Universitaria Responsable (ISUR). Proyecto Tuning – América Latina. Bilbao: Publicaciones de la Universidad de Deusto.

Westley, F., P. Olsson, C. Folke, T. Homer-Dixon, H. Vredenburg, D. Loorbach, J. Thompson, M. Nilsson, E. Lambin, J. Sendzimir, B. Banerjee, V. Galaz, and S. van der Leeuw. (2011) Tipping toward sustainability: emerging pathways of transformation. AMBIO, 40(7):762-780.

Published

2025-07-22

How to Cite

Concha Saldías, C., Sánchez Sánchez, G., & Rojas Aguilar, C. (2025). Centro Integral de Innovación Social: the university in the territory. Spirat. Revista Académica De Docencia Y Gestión Universitaria, 3(NE1), 57–60. https://doi.org/10.20453/spirat.v3iNE1.5504