Sustainable Development Goals Inclusion in Nutrition and Dietetics courses at the University of Chile: What happens in the classroom?
DOI:
https://doi.org/10.20453/spirat.v3iNE1.5473Keywords:
SDG, sustainability, Nutrition instruction, teacher compentencies, classroom observation techniquesAbstract
Formation for sustainability is key to achieve the Sustainable Development Goals (SDGs) in higher education institutions, which have the mission to prepare professionals who are responsible for the future. The Nutrition and Dietetics program contributes to the SDGs through its graduate profile focused on promoting healthy eating (SDGs 2 and 3) and responsible consumption (SDG 12). At the University of Chile, this program has made progress in incorporating sustainability into its curriculum; however, its transfer to the classroom is unknown. The objective of this study was, through direct observation of classes, to show how sustainability and the SDGs are considered in the teachinglearning process.The results show a consistent allusion to this topic, but there is a lack of greater visibility of the SDGs, and their integration with professional work could be improved. In the theoretical classes, the need for teacher capacitation and sensitization is more evident, in addition to the strengthening of the class structure. Classroom observation allows us to investigate aspects for improvement and shows that, with micro-curricular adjustments and training, the transfer of the SDGs to the classroom can beeffective.
Downloads
References
Cáceres, P., & Basfi-Fer, K. (2022). Inclusión de la sustentabilidad en la formación del nutricionista de la Universidad de Chile. En O. Jerez & M. Rojas (Eds.), Innovar y transformar desde las disciplinas: Experiencias claves en la educación superior en América Latina y el Caribe 2021-2022 (pp. 152-161). Editorial.
Consorcio de Universidades del Estado (CUECH). (2024). Declaración de Compromiso por la Sustentabilidad de las Universidades Estatales Chilenas. https://uchile.cl/u214322 (último acceso: 30 de mayo de 2024)
González-Campo, C., Ico-Brath, D., & Murillo-Vargas, G. (2022). Integración de los objetivos de desarrollo sostenible (ODS) para el cumplimiento de la agenda 2030 en las universidades públicas colombianas. Formación Universitaria, 15(2), 53-60.
Hernández-Infante, R., & Infante-Miranda, M. E. (2017). La clase en la educación superior, forma organizativa esencial en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Educación y Educadores, 20(1), 27-40.
Hidalgo, C. (2021). Factores metodológicos para la ambientalización curricular universitaria. Revista Contemporânea de Educação, 16(35), 181-209.
Leiva-Guerrero, M. V., & Vásquez, C. (2019). Liderazgo pedagógico: De la supervisión al acompañamiento docente. Calidad en la Educación, 51, 225-251.
Maray Hernández, V., Berríos Ayala, F., Santos Reyes, J., & Cabrera Maray, P. (2022). Instalación de un proceso de observación de aula: Experiencia y desafíos. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 21(46), 429-448.
Naciones Unidas. (2018). La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: Una oportunidad para América Latina y el Caribe (LC/G.2681-P/Rev.3). Naciones Unidas.
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2017). Education for sustainable development goals: Learning objectives. UNESCO.
Universidad de Chile. (2016). Política de sustentabilidad universitaria. Universidad de Chile.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Paola Cáceres, Karen Basfi-Fer, Edgar Ogalde, Paulina Molina, Cynthia Barrera, Reynaldo Cabezas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.





1.png)







