A way to achieve skills for the 21st century with literature from the last century: “The Little Prince” as an artificial intelligence mechanism for the training of professionals

Authors

  • Luis Eduardo Peláez Valencia Universidad Tecnológica de Pereira. Pereira, Colombia. https://orcid.org/0000-0002-4836-8336
  • Beatriz Osorio Patiño Universidad Católica de Pereira. Pereira, Colombia.

DOI:

https://doi.org/10.20453/spirat.v3iNE1.5471

Keywords:

education, learning, literature, artificial intelligence

Abstract

There are many elements that influence the formation of human beings, considering that the current generational and technological change modifies the paradigms that must be considered for the development of society. Recognizing that education plays a very important role in the preparation of new professionals, leads to the search for better strategies to develop academic processes in classrooms. For this reason, the actors involved in education, especially teachers, have the task of formulating and creating new ways of working in order to enhance the processes and achieve better results, generating greater appropriation of learning, training people capable of facing challenges in the professional field and also turning them into complete human beings, with values and in search of well-being for all humanity. This work describes an exercise of intertextuality located in higher education from the work of “The Little Prince”, in analogy to the postulates that are now addressed with artificial intelligence tools.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luis Eduardo Peláez Valencia, Universidad Tecnológica de Pereira. Pereira, Colombia.

Formación como tecnólogo en Sistematización de Datos, ingeniero de Sistemas, especialista en Propiedad Intelectual (propiedad industrial, derechos de autor y nuevas tecnologías) de la Universidad Externado de Colombia. Magíster en Ingeniería de Software del Instituto Tecnológico de Buenos Aires; máster en Ingeniería (con énfasis en Gestión y Desarrollo de Proyectos) de la Universidad Politécnica de Madrid; y doctor en Proyectos línea de investigación el aseguramiento de la calidad del software de la Universidad Iberoamericana de México. Profesor e investigador asociado en programas de Tecnologías de Información, Ingeniería y Educación en los niveles de pre- y posgrado.

Beatriz Osorio Patiño, Universidad Católica de Pereira. Pereira, Colombia.

Licenciada en Educación Física, Recreación y Deportes. Magíster en Pedagogía y Desarrollo Humano. Área de Desempeño en Educación.

References

Cevallos, J. E., Lucas Chabla, X., Paredes Santos, J., & Tomalá Bazán, J. L. (2019). Uso de herramientas tecnológicas en el aula para generar motivación en estudiantes del noveno de básica de las unidades educativas Walt Whitman, Salinas y Simón Bolívar, Ecuador. Revista Ciencias Pedagógicas E Innovación, 7(2), 86–93. https://repositorio.upse.edu.ec/bitstream/46000/7914/1/UPSERCP-2019-Vol.7-No.2-010.pdf

Cifuentes Garzón, J. E., Cortés Beltran, L. M., & Garzón Mora, N. Y. (2020). Desarrollo de las competencias de indagación y explicación a través de prácticas de aula basadas en la enseñanza para la comprensión. Cultura Educación Y Sociedad, 11(2), 87–109. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.11.2.2020.06

Habermas, J., & Jimňez Redondo, M. (2002). Teoría de la acción comunicativa.

Harari, Y. N. (2016). Homo Deus: Breve historia del mañana.

Morales Carrero, J. (2020). Lectura crítica un proceso inherente a la educación universitaria competente y significativa. Electoral Governance Jurnal Tata Kelola Pemilu Indonesia, 16. https://talenta.usu.ac.id/politeia/article/view/3955

Padilla Camacho, A. M., & Sandoval Ceja, M. (2022). La Importancia de la Inteligencia Emocional en educación primaria. Formación Estratégica, 6(2), 60–75.

Saint-Exupéry, A. (1943). El Principito.

Sampieri, R. H., Collado, C. F., & Lucio, M. del P. B. (2017). Metodologìa de la investigaciòn - Sexta Ediciòn. Elosopanda, 634.

Published

2025-07-22

How to Cite

Peláez Valencia, L. E., & Osorio Patiño, B. (2025). A way to achieve skills for the 21st century with literature from the last century: “The Little Prince” as an artificial intelligence mechanism for the training of professionals. Spirat. Revista Académica De Docencia Y Gestión Universitaria, 3(NE1), e5471. https://doi.org/10.20453/spirat.v3iNE1.5471