The discourse of interculturality in the Guidelines of Intercultural Education and the Preschool Education Study Program of the MEP: Moving towards a critical epistemology
DOI:
https://doi.org/10.20453/spirat.v2i2.5423Keywords:
Interculturality, otherness, discourse, nationalismAbstract
Objective: To analyze the concept of interculturality and its application in the educational field, specifically from the guidelines of Intercultural Education and the Preschool Education Program of the Ministry of Public Education. The intentions and educational discourses promoted in these documents are explored from a critical perspective, highlighting their gaps and contradictions. Methodological approach: Qualitative with exploratory scope. Method-techniques: Discourse analysis from the perspective of Teun Van Dijk and the bibliographic review. Results: Although educational documents promote an intercultural educational discourse based on respect, inclusion and peaceful exchange, in practice theoretical and methodological gaps persist that limit its effective implementation. In addition, it is observed that the concept of interculturality is presented from a normative vision, without a real recognition of the structural inequalities that permeate intercultural relations. Conclusions: Interculturality should not be based on the validation of the other as different, nor on divisions between “us” and “them”, but on the recognition of cultural diversity in its complexity and antagonism. This implies rethinking education from a critical interculturality, questioning existing asymmetric models and discourses.
Downloads
References
(1) Dietz G. Interculturalidad: una aproximación antropológica. Perfiles Educativos. 2017; 39(156): 192-207. Disponible en: https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2017.156.58293.
(2) Alavez Ruiz A. Interculturalidad: concepto, alcances y derecho. México: Centro de Producción Editorial del GPPRD; 2014. Disponible en: https://rm.coe.int/1680301bc3.
(3) Van Dijk TA, compilador. El discurso como interacción social. Buenos Aires (Argentina): Gedisa; 2000.
(4) Van Dijk T. Discurso y dominación. En: Universidad Nacional de Colombia, Grandes Conferencias en la Facultad de Ciencias Humanas, N.º 4. Bogotá (Colombia): Universidad Nacional de Colombia; 2004. p. 1-27.
(5) Estrada Torres JV, Smith Castro A, González Morales ME, Delgado Morales P, Pineda Rodríguez VA. Lineamientos de Educación Intercultural. San José (Costa Rica): Ministerio de Educación Pública; 2019. Disponible en: https://mep.go.cr/educatico/lineamientos-educacion-intercultural.
(6) Campos Guzmán JG. Educación religiosa y espiritualidades indígenas en Costa Rica. 14 de febrero de 2021 [15 de mayo de 2024]. En: O Istmo [Internet]. Disponible en: https://oistmo.com/2021/02/14/educacion-religiosa-y-espiritualidades-indigenas-en-costa-rica/.
(7) Van Dijk TA. El discurso y la reproducción del racismo. Lenguaje en Contexto. 1988; 1(1-2): 131-180.
(8) Ministerio de Educación Pública. Educar para una nueva ciudadanía. Fundamentación Pedagógica de la Transformación Curricular 2015. San José (Costa Rica): Ministerio de Educación Pública; 2015. 125 p. Disponible en: https://www.mep.go.cr/sites/default/files/2022-07/transf-curricular-v-academico-vf.pdf.
(9) Bauman Z. Modernidad líquida. Argentina: Fondo de Cultura Económica; 2003.
(10) Bauman Z. Pensando sociológicamente. Buenos Aires (Argentina): Nueva Visión; 1994.
(11) Bourdieu P. Cosas dichas. Buenos Aires (Argentina): Gedisa; 1988.
(12) Bourdieu P. Las estrategias de la reproducción social. Buenos Aires (Argentina): Siglo Veintiuno; 2013.
(13) Bourdieu P. Sociología y cultura. México, D. F. (México): Grijalbo; 1990.
(14) Bourdieu P, Passeron JC. La reproducción. Elementos para una teoría del sistema de enseñanza. México, D. F. (México): Fontamara; 1996.
(15) Alegre JR. Bourdieu y las condiciones sociales de la eficacia simbólica del lenguaje. Revista de Filosofía de la Universidad de Costa Rica. 2018; 57(149): 119-131. Disponible en: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/filosofia/article/view/32487.
(16) Van Dijk TA. El análisis crítico del discurso. Anthropos. 1999; (186): 23-36.
(17) Van Dijk TA. Discurso y poder. Buenos Aires (Argentina): Gedisa; 2009.
(18) Ministerio de Educación Pública. Programa de Estudio de Educación Preescolar. [Internet]. San José (Costa Rica): Ministerio de Educación Pública; 2014. Disponible en: https://www.mep.go.cr/sites/default/files/2022-06/programa-preescolarpresentado-cse.pdf.
(19) Murga-Menoyo MA, Bautista-Cerro Ruiz MJ, editoras. Voces para una alfabetización ecosocial. Madrid (España): Universidad Nacional de Educación a Distancia; 2022. Disponible en: http://doi.org/10.5944/VAE28060.
(20) Fandiño Barros Y. La otredad y la discriminación de géneros. Advocatus. 2014; (23): 49-57. Disponible en: https://doi.org/10.18041/0124-0102/a.23.4968.
(21) Walsh C. Interculturalidad crítica y educación intercultural. La Paz, Bolivia; 2009. Disponible en: https://sermixe.org/wp-content/uploads/2020/08/Lectura10.pdf.
(22) Castro Campos ML. Reconocimiento de la otredad en los espacios formativos de la Educación y Formación Técnica Profesional de Costa Rica: abordaje pedagógico y curricular. Revista Actualidades Investigativas en Educación [Internet]. 2024; 24(1): 1-19. Disponible en: https://doi.org/10.15517/aie.v24i1.55667.
(23) Vargas Manrique PJ. Una educación desde la otredad. Revista Científica General José María Córdova [Internet]. 2016; 14(17): 199-222. Disponible en: https://doi.org/10.21830/19006586.9.
(24) Montoya Hernández MA. Hacia una educación religiosa en clave intercultural: recuperando la memoria. Siwo Rev Teol [Internet]. 2019; 12(2): 89-103. Disponible en: https://doi.org/10.15359/siwo.12-2.4.
(25) Méndez Méndez JM. La educación religiosa en Costa Rica: Aportes desde la interculturalidad. Siwo Rev Teol [Internet]. 2020; 13(2): 9-26. Disponible en: https://doi.org/10.15359/siwo.13-2.1.
(26) Méndez Méndez JM. Educación Religiosa en Costa Rica: confesionalidad, neutralidad, interculturalidad. Siwo Rev Teol [Internet]. 2018; 8(2): 225-247. Disponible en: https://doi.org/10.15359/siwo.8-2.3.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Hilda Saavedra Plazaola, Andrés Corrales Arce, Valeria Cascante Carmona

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.





1.png)







