Anxiety and prosocial behavior in adolescents of a school in Los Olivos–Peru in the context of COVID-19
DOI:
https://doi.org/10.20453/rnp.v87i4.5270Keywords:
anxiety, pandemic, prosocial behaviorAbstract
Objective: To evaluate the relationship between anxiety and prosocial behavior in students from a High School (HS) in the district Los Olivos – Lima, in the context of the COVID-19 pandemic. Methods: A cross-sectional descriptive correlational design study. 137 students from first to fifth year of HS, between the ages of 12 and 17 years were evaluated. The State-Trait Anxiety Inventory (STAI) and the Prosocial Behavior Scale in Adolescents were applied. Results: The most frequent level of state anxiety (S/A) was “moderate”, found mainly among second year high school students (80.65%), while for trait anxiety (T/A), it was “high”, particularly detected in fourth HS students (70.96%). In relation to prosocial behavior, the most frequent was the “moderate” level, standing out in fourth year students (64.53%). Likewise, positive (although very low) correlations were found between prosocial behavior and T/A with a Pearson r of 0.188 (p = 0.028), and between prosocial behavior and S/A with a Pearson r of 0.180 (p = 0.036). Conclusions: There is a statistically significant positive relationship between T/A and S/A and prosocial behavior in adolescent students from a private diocesan HS in a district of Northern Lima.
Downloads
References
Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia. Estado mundial de la infancia 2021 [Internet]. UNICEF; 2021. Disponible en: https://www.unicef.org/es/informes/estado-mundial-de-la-infancia-2021.
Ramírez-Ortiz J, Castro-Quintero D, Lerma-Córdoba C, Yela-Ceballos F, Escobar-Córdoba F. Mental health consequences of the COVID-19 pandemic associated with social isolation [Internet]. Rev Colomb Anestesiol. 2020; 48(4): e930. Disponible en: https://doi.org/10.5554/22562087.e930
Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia. El impacto del COVID-19 en la salud mental de adolescentes y jóvenes, 2021 [Internet]. UNICEF; 2021. Disponible en: https://www.unicef.org/lac/el-impacto-del-covid-19-en-la-salud-mental-de-adolescentes-y-j%C3%B3venes
Loades ME, Chatburn E, Higson-Sweeney N, Reynolds S, Shafran R, Brigden A, et al. Rapid systematic review: the impact of social isolation and loneliness on the mental health of children and adolescents in the context of COVID-19. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry [Internet]. 2020; 59(11): 1218-1239.e3. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.jaac.2020.05.009
Spielberger CD, Gorsuch RL, Lushene RE. STAI: Cuestionario de Ansiedad Estado-Rasgo [adaptación española de Buela-Casal G, Guillén-Riquelme A, Seisdedos N]. 9.a ed. Madrid: TEA Ediciones; 2015.
Guzmán GC. Ansiedad estado-rasgo y estilos de crianza en estudiantes de secundaria de una institución educativa de Lima Sur [tesis de licenciatura en Internet]. Lima: Universidad Autónoma del Perú; 2019. Disponible en: https://hdl.handle.net/20.500.13067/2237
Broche-Pérez Y, Fernández-Castillo E, Reyes DA. Consecuencias psicológicas de la cuarentena y el aislamiento social durante la pandemia de COVID-19. Rev Cub Salud Pública [Internet]. 2020; 46(supl. especial): e2488. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-34662020000500007
Balabanian C. Factores implicados en el desarrollo de la conducta prosocial adolescente: el aporte del estilo atribucional, la prosocialidad parental percibida, la motivación prosocial y la identificación del receptor [tesis doctoral en Internet]. Buenos Aires: Pontificia Universidad Católica Argentina; 2020. Disponible en: https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/13116
Alvis LM, Douglas RD, Shook NJ, Oosterhoff B. Associations between adolescents' prosocial experiences and mental health during the COVID-19 pandemic. Curr Psychol [Internet]. 2022; 42: 12347-12358. disponible en: https://doi.org/10.1007/s12144-021-02670-y
Llorca A, Mesurado B, Samper P. El rol mediador de la empatía, la conducta prosocial y la conducta agresiva en la depresión y la ansiedad. Ansiedad y Estrés [Internet]. 2014; 20(2-3): 247-258. Disponible en: https://www.ansiedadyestres.es/es/bibcite/reference/309
Faber NS, Häusser JA. Why stress and hunger both increase and decrease prosocial behavior. Curr Opin Psychol [Internet]. 2022; 44: 49-57. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.copsyc.2021.08.023
Ministerio de Salud (PE). Prioridades de investigación en salud pública desde la perspectiva de la Escuela Nacional de Salud Pública 2019 [Internet]. Lima: Minsa; 2020. Disponible en: https://bvs.minsa.gob.pe/local/MINSA/4944.pdf
Organización Mundial de la Salud. Salud mental y COVID-19: datos iniciales sobre las repercusiones de la pandemia. Resumen científico, 2 de marzo de 2022 [Internet]. OMS; 2022. Disponible en: https://iris.who.int/handle/10665/354393
Spielberger CD, Diaz-Guerrero R. Descripción, aplicación y calificación. En: IDARE Inventario de Ansiedad: Rasgo-Estado. México: Editorial El Manual Moderno; 1975. pp. 1-3.
Cruz G, Tsindeje S. Validación del Inventario de Ansiedad Rasgo-Estado (IDARE) de Spielberger en adolescentes estudiantes de secundaria mexicanos de la Delegación Xochimilco [tesis de licenciatura en Internet]. Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México; 2007. Disponible en: https://repositorio.unam.mx/contenidos/228972
Domínguez J. Propiedades psicométricas del inventario ansiedad rasgo estado en estudiantes de secundaria del distrito de Florencia de Mora [tesis de licenciatura en Internet]. Trujillo: Universidad Cesar Vallejo; 2012. Disponible en: https://revistas.ucv.edu.pe/index.php/jang/article/view/1900
Balabanian C, Lemos V. Desarrollo y estudio psicométrico de una escala para evaluar conducta prosocial en adolescentes. Rev Iberoam Diagn Ev [Internet]. 2018; 3(48): 177-188. Disponible en: https://doi.org/10.21865/RIDEP48.3.15
Balabanian C, Lemos V. Conducta prosocial adolescente: una propuesta para su operacionalización [Internet]. Póster presentado en: VI Congreso Regional de la Sociedad Interamericana de Psicología; 2016, junio; Rosario, Argentina. Disponible en: http://dx.doi.org/10.13140/RG.2.1.4947.4162
Álvarez SL. Propiedades psicométricas de la Escala de Conducta Prosocial Adolescente en estudiantes de tres instituciones educativas públicas - Comas, Lima 2019 [tesis de licenciatura en Internet]. Lima: Universidad Cesar Vallejo; 2019. Disponible en: https://hdl.handle.net/20.500.12692/41888
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 sonia samochuallpa solis, Ybeth Luna Solis

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.















RNP is distributed under a