Children’s creativity through the STEAM approach at Buenavista parish

Authors

  • Johanna Matías Universidad Técnica de Machala. Machala, Ecuador. https://orcid.org/0000-0002-5385-6342
  • Sara Cruz Naranjo Universidad Técnica de Machala. Machala, Ecuador. https://orcid.org/0000-0002-8772-2051
  • Jonh Chamba Zambrano Universidad Técnica de Machala. Machala, Ecuador.
  • Marcos Arboleda Barrezueta Universidad Técnica de Machala. Machala, Ecuador.
  • Julio Encalada Universidad Técnica de Machala. Machala, Ecuador. https://orcid.org/0000-0002-8120-2047

DOI:

https://doi.org/10.20453/spirat.v3iNE1.5635

Keywords:

STEAM, visual arts, augmented reality

Abstract

This research focuses on boosting children’s creativity through art and technology using the STEAM method. It emphasizes the use of visual arts or painting, one of the oldest artistic mediums developed by humans. To make the arts more appealing, technological elements have been incorporated. The project aims to analyze the impact of visual arts and augmented reality through the STEAM approach on the creativity of children in Buenavista Parish. A qualitative methodology was used, including an observation sheet, templates for artistic development, and augmented reality tools such as Quiver-Vision. The observation results in this study reveal that the children in Buenavista exhibit a high level of curiosity and enthusiasm towards the use of pictorial and technological tools, demonstrating that combining visual arts with technology like augmented reality is an effective means of enhancing children’s creativity.

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Author Biographies

Johanna Matías, Universidad Técnica de Machala. Machala, Ecuador.

Profesora de la Universidad Técnica de Machala de la Facultad de Ciencias Sociales; docente de la carrera Ciencias Experimentales y Sociología; ingeniera en Sistemas, Master of Science in Geographical Information Science & Systems y máster en Tecnología Educativa. Tutora de diversos trabajos de titulación; miembro del grupo de Investigación de Tecnología Educativa; autora de varios artículos científicos, libros y capítulos de libros. Cartógrafa en el Instituto Nacional de Estadística y Censos Analista de Georreferencia en Secretaria Técnica Plan Nueva Vida.

Sara Cruz Naranjo, Universidad Técnica de Machala. Machala, Ecuador.

Profesora de la Universidad Técnica de Machala de la Facultad de Ciencias Sociales; Docente de la carrera Ciencias Experimentales. Ingeniera en Sistemas, magíster en Gerencia Educativa y máster en Tecnología Educativa. Tutora de diversos trabajos de titulación, miembro del grupo de Investigación de Tecnología Educativa; autora de varios artículos científicos, libros y capítulos de libros.

Jonh Chamba Zambrano, Universidad Técnica de Machala. Machala, Ecuador.

Docente de la Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad Técnica de Machala, docente de la carrera Pedagogía de los Idiomas Nacionales y Extranjeros, tutor de diversos trabajos de titulación, miembro del grupo de Investigación de Tecnología Educativa, autor de varios artículos científicos, libros y capítulos de libros.

Marcos Arboleda Barrezueta, Universidad Técnica de Machala. Machala, Ecuador.

Docente de la Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad Técnica de Machala; docente de la carrera Pedagogía de Ciencias Experimentales; tutor de diversos trabajos de titulación; miembro del grupo de Investigación de Tecnología Educativa; autor de varios artículos científicos, libros y capítulos de libros.

Julio Encalada, Universidad Técnica de Machala. Machala, Ecuador.

Docente de la Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad Técnica de Machala; docente de la carrera de Pedagogía de Ciencias Experimentales; tutor de diversos trabajos de titulación; miembro del grupo de Investigación de Tecnología Educativa; autor de varios artículos científicos, libros y capítulos de libros.

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Published

2025-07-22

How to Cite

Matías, J., Cruz Naranjo, S., Chamba Zambrano, J., Arboleda Barrezueta, M., & Encalada, J. (2025). Children’s creativity through the STEAM approach at Buenavista parish. Spirat. Revista Académica De Docencia Y Gestión Universitaria, 3(NE1), e5635. https://doi.org/10.20453/spirat.v3iNE1.5635