SINEACE and SUNEDU: Organizations That Reminded of The Core Purpose of Peruvian Universities, Toward Quality

Authors

  • Yendira Inés Cristobal Gallo Universidad Continental. Lima, Perú.

DOI:

https://doi.org/10.20453/spirat.v3iNE1.5474

Keywords:

Autonomy, educational policy, quality assurance, university counter-reform, university reform

Abstract

The Congress elected for 2021-2026 enacted Law No. 31520, changing the meaning of Law No. 30220 (University Reform Law). The objective is to compare and analyze the outcome before and after 2015, at least until 2024 or the date when the autonomy of Peruvian universities was reestablished. The research has a qualitative approach, and the methodology corresponds to a case study based on existing records. In the more than 31 years when there was autonomy, universities did not appear in the quality rankings. However, in the seven years that the University Reform was in force, it had positive outcomes, as it allowed Peruvian universities to appear in the three main quality rankings. As of 2024, 30 appeared in the SIR1 Ranking, 25 in the QS Latin America University Rankings, 10 in the QS2 World University, and 10 in the THE3 Ranking. In the seven years, some universities claimed that they did not enjoy autonomy but did enjoy excessive supervision, on the other hand, they managed to rise exponentially. So, why did Peruvian politicians return autonomy to universities with Law No. 30220?

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Yendira Inés Cristobal Gallo, Universidad Continental. Lima, Perú.

Licenciada en Educación, bachiller en Administración y Gestión Pública. Egresada de la maestría de Evaluación y Acreditación de la Calidad de la Educación y especialista en temas de licenciamiento y acreditación a nivel universitario.

References

Amaya, R.; Gómez, M. y Otero, A. (2007). Autonomía universitaria y derecho a la educación: Alcances y límites en los procesos disciplinarios de las instituciones de educación superior. Revista de Estudios Sociales, (26), 158-165. https://doi.org/10.7440/res26.2007.12

Bérrios, M. (21 de febrero de 2023). La captura de la Sunedu: los licenciamientos y sanciones que deberá ver el nuevo consejo directivo. Ojo Público. https://ojo-publico.com/politica/la-captura-la-sunedu-licenciamientos-y-sanciones-proceso

Bérrios, M. (20 de junio de 2023). Las movidas de las universidades no licenciadas en el congreso y la SUNEDU. Ojo Público. https://ojo-publico.com/politica/las-movidas-universidades-no-licenciadas-el-congreso-y-la-sunedu

Congreso de la República del Perú. (18 de julio de 2023). Comisión de Educación lidera mesa de trabajo sobre educación superior. Comunicaciones e Imagen Institucional del Congreso. https://comunicaciones.congreso.gob.pe/damos-cuenta/comision-de-educacion-lidera-mesa-de-trabajo-sobre-educacion-superior/

Defensoría del Pueblo. (16 de diciembre de 2022). Defensoría del Pueblo presenta demanda de inconstitucionalidad contra ley que modifica composición de la Sunedu. Nota de prenda de la Defensoría del Pueblo. https://www.defensoria.gob.pe/defensoria-del-pueblo-presenta-demanda-de-inconstitucionalidad-contra-ley-que-modifica-composicion-de-la-sunedu/

Gallegos, A.; Bazán, J.; Bouroncle, M; Zea, E. (2023). Reforma en las leyes universitarias peruanas. Revista De Ciencias Sociales, 29 (2), 456-470. https://doi.org/10.31876/rcs.v29i2.39988

Ley 28740 de 2006. Compendio de Normas Legales. 23 de mayo de 2006.

Ley 30220 de 2014. Ley Universitaria. 09 julio de 2014

Ley 31520 de 2022. Ley que restablece la autonomía y la institucionalidad de las universidades peruanas. 19 de julio de 2022.

Mejía, C. y Montero, C. (2019). Relación entre cantidad de alumnos de pregrado e investigadores registrados de universidades peruanas. Educación Médica, 20 (2). https://doi.org/10.1016/j.edumed.2017.11.007

MINEDU. (2015). ¿Qué es la Reforma Universitaria? http://www.minedu.gob.pe/reforma-universitaria/

Molina, O. (16 de noviembre de 2020). La Reforma Universitaria y la calidad educativa. https://www.redesarrollo.pe/blog/la-reforma-universitaria-y-la-calidad-educativa/

QS Quacquarelli Symonds. (2024). QS World University Rankings: Latin America & The Caribbean 2024. Top Universities. https://www.topuniversities.com/latin-america-caribbean-overall?countries=pe

QS Quacquarelli Symonds. (2023). QS Latin America University Rankings 2023. Top Universities. https://www.topuniversities.com/university-rankings/latin-american-university-rankings/2023

QS Quacquarelli Symonds. (2022). QS Latin America University Rankings 2022. Top Universities. https://www.topuniversities.com/university-rankings/latin-american-university-rankings/2022

QS Quacquarelli Symonds. (2021). QS Latin America University Rankings 2021. Top Universities. https://www.topuniversities.com/university-rankings/latin-american-university-rankings/2021

QS Quacquarelli Symonds. (2020). QS Latin America University Rankings 2020. Top Universities. https://www.topuniversities.com/university-rankings/latin-american-university-rankings/2020

QS Quacquarelli Symonds. (2015). QS Latin America University Rankings 2015. Top Universities. https://www.topuniversities.com/university-rankings/latin-american-university-rankings/2015

QS Quacquarelli Symonds. (2024). QS World University Rankings 2024: Top global universities. Top Universities. https://www.topuniversities.com/world-university-rankings

QS Quacquarelli Symonds. (2023). QS World University Rankings 2023: Top Global Universities. Top Universities. https://www.topuniversities.com/university-rankings/world-university-rankings/2024

QS Quacquarelli Symonds. (2022). QS World University Rankings 2022: Top global universities. Top Universities. https://www.topuniversities.com/world-university-rankings/2022

QS Quacquarelli Symonds. (2021). QS World University Rankings 2021: Top global universities. https://www.topuniversities.com/world-university-rankings/2021

PR Newswire. (09 de junio de 2015). QS University Rankings: Latin America. https://www.prnewswire.com/news-releases/qs-university-rankings-latin-america-2015-300096711.html

RCD N. º 005-2023-SUNEDU/CD. Reglamento que regula la función de supervisión de la Superintendencia Nacional de Educación Superior Universitaria - Sunedu. 13 de enero de 2023

Rodríguez, R; Pérez, E.; Puño-Quispe, L. y Hurtado-Mazeyra, A. (2023). Quality and equity in the Peruvian education system: Do they progress similarly? International Journal of Educational Research. 119, 102183. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2023.102183

Scimago Institutions Rankings. (2024). Universities Rankings. https://www.scimagoir.com/rankings.php?sector=Higher+educ

SINEACE. (2021). Resolución de Consejo Directivo N.º 000028-2021-CDAH “Reglamento para el reconocimiento de acreditaciones”. https://www.gob.pe/institucion/sineace/normas-legales/2256950-000028-2021-cdah

SINEACE. (2022). Resolución de Presidencia N.º 000005-2022-SINEACE/P “Agencias Acreditadoras Extranjeras”. https://cdn.www.gob.pe/uploads/document/file/2777557/RESOLUCI%C3%93N%20DE%20PRESIDENCIA-000005-2022-P.pdf.pdf?v=1642788151

SINEACE. (2018). Sineace: Conoce el paso a paso de la acreditación de la calidad educativa. https://www.gob.pe/institucion/sineace/noticias/185947-sineace-conoce-elpaso-a-paso-de-la-acreditacion-de-la-calidad-educativa

SINEACE. (2022). Solicitar reconocimiento de acreditación otorgada por agencias acreditadoras extranjeras. https://www.gob.pe/institucion/sineace/normas-legales/2256950-000028-2021-cdah

SINEACE. (2022). Reportar avances en la autoevaluación de instituciones educativas o programas de estudios. https://www.gob.pe/9027-reportar-avances-en-la-autoevaluacion-de-instituciones-educativas-o-programas-de-estudios

SINEACE. (2023). Balance General del Estado de Avance en Materia de Acreditación y Recomendaciones de Política (Reporte N.º 4). Depósito Legal en la Biblioteca Nacional del Perú. https://repositorio.sineace.gob.pe/repositorio/bitstream/handle/20.500.12982/7258/Reporte%20Nacional%204.pdf?sequence=1&isAllowed=y

SINEACE. (2023). Brechas y oportunidades de la acreditación en el Perú (Reporte N.º 1). Depósito Legal en la Biblioteca Nacional del Perú. https://repositorio.sineace.gob.pe/repositorio/bitstream/handle/20.500.12982/7150/Reporte%20Nacional.pdf?sequence=4&is-Allowed=y

SINEACE. (2023). Resolución de Presidencia N.°000043-2023-SINEACE/P. https://www.gob.pe/institucion/sineace/normas-legales/4022405-000043-2023-sineace-p

SUNEDU. (2023). Lista de universidades licenciadas. https://www.sunedu.gob.pe/lista-de-universidades-licenciadas/

SUNEDU. (2023). Lista de universidades denegadas. https://www.sunedu.gob.pe/lista-de-universidades-denegadas/

Published

2025-07-22

How to Cite

Cristobal Gallo, Y. I. (2025). SINEACE and SUNEDU: Organizations That Reminded of The Core Purpose of Peruvian Universities, Toward Quality. Spirat. Revista Académica De Docencia Y Gestión Universitaria, 3(NE1), e5474. https://doi.org/10.20453/spirat.v3iNE1.5474