To Write or to Paint Intercultural Research?

El uso del arte y los audiovisuales en la enseñanza y la investigación en educación superior

Authors

  • Mahia Beatriz Maurial MacKee Universidad Peruana Cayetano Heredia

DOI:

https://doi.org/10.20453/spirat.v2i1.5101

Keywords:

Writing- Intercultural reseach-Other languajes- Intercultural Bilingual Education

Abstract

To Write or to Paint Intercultural Research? is a short article that respond to the importance to build new languages, added to alphabetic literacy or numbers or graphics,  to rearch writing, particularly in qualitative research, working with indigenous students. The author brings results on the use of drawing, painting, writing poetry o create videos by students en on teaching-learning processes about qualitative research in Intercultural Bilingual Education with indigenous students of  "18 Schoarship". She observed broad students´ motivation using these languages. Additonally, she presents her doctoral thesis experience with the use  use of drawings and paintings  infantiles de niños y niñas del Ande rural del Cusco, y narraciones de los mismos. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mahia Beatriz Maurial MacKee, Universidad Peruana Cayetano Heredia

Es Ph.D. en Teorías y Políticas Educativas de la Pennsylvania State University, y M.A. en el mismo programa gracias a una Beca Fulbright. Es también Bachiller y Licenciada en Antropología sociocultural por la Pontificia Universidad Católica del Perú (PUCP). Desde 2016 es profesora principal de la Facultad de Educación de la Universidad Peruana Cayetano Heredia (UPCH). Ha sido coordinadora de la maestría en Educación Intercultural Bilingüe (EIB) con mención en Gestión e Innovación, Jefa de las carreras de EIB de los niveles inicial y primaria y coordinadora del Diplomado en Investigación Cualitativa. Ha publicado, a partir de sus investigaciones, capítulos de libros, libros o artículos en revistas indexadas en Estados Unidos, Gran  Bretaña, España, Perú y Chile. Formuló el Plan Curricular del doctorado de la Facultad de Educación de la UPCH. Actualmente es representante ante la asamblea universitaria de esta casa de estudios y miembro de la Asociación de amigos de Fulbright. 

References

(1) Eisner EW. The Promise and Perils of Alternative Forms of Data Representation. Educational Researcher. 1997; 26(6):4-10.

(2) Goody J. The domestication of the Savage Mind. Cambridge: Cambridge University Press; 1977. 179 p.

(3) Guamán Poma de Ayala F. El primer Nueva corónica y buen gobierno. Copenhagen: Museum Tusculanum Press, University of Copenhagen; 1613. 2002.

(4) Isbell BJ. To Defend Ourselves: Ecology and Ritual in an Andean Village. Austin: Institute of Latin American Studies. University of Texas. 1978.

(5) Maurial M. Pintando el ambiente: sobre conocimiento indígena y educación. (Adaptación de tesis doctoral de la autora: Andean Rural Children’s Views of the Environment: a Qualitative Study, para optar el grado de Doctor en Filosofía en Teorías y Políticas Educativas, Pennsylvania State University; 1999). Cusco: CBC; 2011.

(6) Saldaña J. The Coding Manual for Qualitative Researchers. Londres: Sage. 4a edición. 2021.

Published

2024-06-28

How to Cite

Maurial MacKee, M. B. (2024). To Write or to Paint Intercultural Research? El uso del arte y los audiovisuales en la enseñanza y la investigación en educación superior . Spirat. Revista Académica De Docencia Y Gestión Universitaria, 2(1), 89–91. https://doi.org/10.20453/spirat.v2i1.5101

Issue

Section

Artículos de opinión