Learning diary: strategy to develop reflective thinking in undergraduate Education student’s
DOI:
https://doi.org/10.20453/spirat.v1i1.4313Keywords:
learning journal, reflective thinking, Bloom's Taxonomy, technical rationality, practical rationality, critical rationality.Abstract
Abstract Given the current demands within teacher training, there is evidence of a deficiency in the development of reflective thinking in students of the Education career in the face of the lack of an appropriate policy regarding initial teacher training, the lack of adequate teaching strategies that allow encourage deeper reasoning in students and traditional teaching that does not promote the construction of knowledge. Objective: to analyze the cognitive skills used by the student when using the learning diary, to determine the predominant levels of reflection when recording the information; and contribute to the development of the use of the learning diary as a strategy to promote reflective thinking.Materials and method: learning diaries based on Bloom’s Taxonomy to classify reflections intothree levels: level 1 (technical rationality), level 2 (practical rationality) and level 3 (critical rationality). Qualitative research, interpretive paradigm, with phenomenological design. It is aimed at 13students of initial Education training belonging to the undergraduate of a private university in Metropolitan Lima. Results : all the participants made descriptive reflections from level 1, but only 7 reached level 2. However, no student reached the critical rationality corresponding to level 3. Conclusion: the deepening of learning in a critical and reflective manner should be reinforced, as part of the expected graduation competencies for initial teacher trainDownloads
References
(1) Espinoza Freire E, Rivera Ríos A. R, Tinoco Cuenca N. P. Formación de competencias investigativas en los estudiantes universitarios. Atenas [Internet]. 2016;1(33). Recuperado de: https://bit.ly/3JYUcUB
(2) Freire EE, Ríos ARR, Cuenca NPT. Formación de competencias investigativas en los estudiantes universitarios. 2016; 1:10. Disponible en: https://revfono.uchile.cl/index.php/RCDF/article/view/21373
(3) González-Moreno C. X, Formación del pensamiento reflexivo en estudiantes universitarios. Magis. Revista Internacional de Investigación en Educación [Internet]. 2012;4(9):595-617. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=281022848005
(4) Marco de Buen Desempeño Docente [Internet]. Ministerio de Educación. Perú; 2014 [citado 18 de octubre de 2022]. Disponible en: http://www.minedu.gob.pe/pdf/ed/marco-de-buen-desempeno-docente.pdf
(5) Ríos-Navío J. Pensamiento reflexivo en la formación de valores éticos en estudiantes de la carrera de Educación Inicial: Array. MyS [Internet]. 29 de agosto de 2021 [citado 18 de octubre de 2022]; 18 (4): 1474 - 85. Disponible en: https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5430
(6) Vera Rojas M del P, Vera Rojas LA, Chávez Arias S. Editorial. Por qué las universidades no desarrollan pensamientos múltiples en los estudiantes: propuesta alternativa. bol.redipe [Internet]. 22 de enero de 2018 [citado 18 de octubre de 2022];6(10):24-31. Disponible en: https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/384
(7) Educación CCN de Proyecto Educativo Nacional: balance y recomendaciones enero 2016-junio 2017 [Internet]. Consejo Nacional de Educación; 2017 [citado 18 de octubre de 2022]. Disponible en: https://repositorio.minedu.gob.pe/handle/20.500.12799/57052
(8) Proyecto Educativo Nacional 2036. Consejo Nacional de Educación, 2020 [citado 21 de diciembre de 2022]. Disponible en: https://bit.ly/3JZPbew
(9) Hacia la Excelencia de los Institutos de Educación Superior Pedagógicos Dirección de Formación Inicial Docente - MINEDU - PDF Descargar libre [Internet]. [citado 18 de octubre de 2022]. Disponible en: http://www.redkipusperu.org/inicio/wp-content/uploads/2017/07/Kipus-Jessica-Soto-DIFOID-2017-06-03.pdf
(10) Díaz Suazo EL. El pensamiento reflexivo, una competencia esencial en la formación inicial docente. Evidencias de una investigación-acción [Internet]. Universitat de Girona; 2021 [citado 18 de octubre de 2022]. Disponible en: https://dugi-doc.udg.edu/handle/10256/19871
(11) Soriano Rodríguez AM. Investigación en el aula: Diarios de aprendizaje en el contexto universitario de postgrados. Diálogos [Internet]. 16 de abril de 2016 [citado 18 de octubre de 2022]; (16): 23 - 37. Disponible en: https://www.lamjol.info/index.php/DIALOGOS/article/view/2513
(12) Jarpa Azagra M, Haas Prieto V, Collao Donoso D. Escritura para la reflexión pedagógica: rol y función del Diario del Profesor en Formación en las Prácticas Iniciales. Estudios pedagógicos (Valdivia). 2017;43(2):163- 78. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/1735/173553865009.pdf
(13) Porlán Ariza R. El maestro como investigador en el aula. Investigar para conocer, conocer para enseñar. IE [Internet]. 9 de mayo de 2021 [citado 18 de octubre de 2022];(1):63-9. Disponible en: https://revistascientificas. us.es/index.php/IE/article/view/9433
(14) Zabalza MÁ, Beraza MÁZ. Diarios de clase: Un instrumento de investigación y desarrollo profesional. Narcea Ediciones; 2004. 170.
(15) Ocampo, D., Reyna, S. y Vaca, Y. El diario de aprendizaje como herramienta para desarrollar la autonomía del estudiante de la Licenciatura Enseñanza del Idioma Inglés. En 2013. Disponible en: https://cenedic.ucol.mx/fieel/2013/ponencias_pdf/57.pdf
(16) Hernández, F., Martínez, P., Fonseca, P., Rubio, M. Aprendizaje profundo. 2005
(17) Tobón, S., Gonzalez, L., Salvador, Juan., Vazquez, JM. La Socioformación: Un Estudio Conceptual. Paradígma. 36(1), 7-29. http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttex-t&pid=S1011-22512015000100002&lng=es&tlng=es
(18) Romero L. Pensamiento Reflexivo: Una aproximación inicial en el ámbito de la formación de Fonoaudiólogos. Revista Chilena de Fonoaudiología. 1 de enero de 2007;8(1): pág. 7-14. Disponible en: https://revfono.uchile.cl/index.php/RCDF/article/view/21373/22816
(19) Taylor, S. J. Bogdan, R. Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Ediciones Paidos Básica; 2000.
(20) Hernández Sampieri R, Fernández Collado C, Baptista Lucio M del P. Diseño del proceso de investigación cualitativa. En: Metodología de la investigación [Internet]. 4a. ed. México: McGraw-Hill; 2006. p. 613. Disponible en: https://administracionpublicauba.files.wordpress.com/2016/03/hernc3a1ndez-samipieri-cap-15-disec3b1os-del-proceso-de-investigacic3b3n-cualitativa.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Spirat

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.





1.png)







