Bibliometric analysis of executive functions of older adults in Ibero-America.

Authors

  • Marco Cossio-Bolaños Universidad Católica del Maule. Talca, Chile.
  • Ruben Vidal-Espinoza Universidad Católica Silva Henriquez. Santiago, Chile
  • Luis Felipe Castelli Correia de Campos Universidad del Bio Bio. Chillán, Chile
  • Yasna Acevedo-Cabrera Universidad Católica del Maule. Talca, Chile.
  • Maria Jose Orostica-Navarro Universidad Católica del Maule. Talca, Chile.
  • Pia Maria Oyarce-Méndez Universidad Católica del Maule. Talca, Chile.
  • Rossana Gomez-Campos Universidad Católica del Maule. Talca, Chile.

DOI:

https://doi.org/10.20453/rnp.v84i2.3996

Keywords:

Executive functions, elderly, neurocognitive test, cognitive assessment screening instrument

Abstract

Objectives: a) To verify the number of studies on executive functions (EF) in older adults carried out in Ibero-America; b) To identify the instruments used to measure EF in older adults during the years 2009-2018. Material and methods: A bibliometric study on EF in older adults in Latin America was carried out through the Scopus and Scielo databases. Studies published in Spanish and Portuguese languages using eight keywords and five registered indicators. Results: Between 2009 and 2018, a total of 12 original investigations have been carried out in six Iberoamerican countries (Spain, Argentina, Chile, Colombia, Cuba, and Peru). Most EF-related investigations were reported duing the 2010-2009 and 2013-2014 periods. Several instruments were used, the Trail Making Test and the Frontal Assessment Battery being the most frequent. Conclusions: There seems to be a limited interest in investigating EF in older adults in Ibero-America. Most of these studies identified in this inquiry used the TMT and the FAB as cognitive tests.

References

Lezak M. The problem of assessing Executive Functions. International Journal of Psychology. 1982; 17:281-297.

Barkley R. A theory of ADHD: Inhibition, executive functions, self-control, and time. Attention deficit hyperactivity disorder. New York: The Guilford Press; 1998. p. 225-260.

Flores J, Castillo-Preciado R, Jiménez-Miramonte N. Desarrollo de funciones ejecutivas, de la niñez a la uventud. Anales de Psicología. 2014; 30(2): 463- 473.

Anderson V, Northam E, Hendy J, Wrenall J. Developmental Neuropsychology: A clinical approach. New York: Psychology Press; 2001.

Ardila A, Solis FO. Desarrollo histórico de las Funciones Ejecutivas. Revista Neuropsicología, Neuropsiquiatría y Neurociencias. 2008; 8(1):1-21.

García-Arias MA. Las funciones ejecutivas cálidas y el rendimiento académico. Tesis doctoral. Madrid, España:Universidad Complutense de Madrid; 2012.

Hongwankishkul D, Happaney KR, Lee WC, Zelazo P. Assessment of hot and cool executive in young children: Age-related changes and individual differences. Develop. 2005; 28: 617-644.

Martínez-Selva JM, Sánchez-Navarro JP, Bechara A, Román F. Mecanismos cerebrales de la toma de decisiones. Revista de Neurología. 2006;42 (7): 411- 418.

Jiménez A, Quezada M. V Informe del Observatorio sobre Adultos Mayores. Situación de salud y atención sanitaria a las personas adultas mayores en la Región Iberoamericana. Asunción, Paraguay:Iberoamerica Mayores; 2018.(Citado el 15 de abril del 2021) Disponible en: http://iberoamericamayores.org/ wp-content/uploads/2019/04/V_Informe_ Observatorio_Adultos_Mayores_Final_compressed. pdf

Asociación de Municipalidades de Chile. Los Adultos mayores en las comunas de Chile: actualidad y proyecciones. Santiago: Asociación de municipalidades de Chile; 2017. (Citado el 15 de abril del 2021) Disponible en: http://www.amuch. cl/wp-content/uploads/2017/05/ESTUDIO- ADULTO-MAYOR-EN-LAS-COMUNAS-DE- CHILE_-PROYECCIONES.pdf

Da Mata FA, Pereira PP, Andrade KR, Figueiredo AC, Silva MT, Pereira MG. Prevalence of Frailty in Latin America and the Caribbean: A Systematic Review and Meta-Analysis. PLoS One. 2016; 11(8):e0160019. 12. Higby E, Cahana-Amitay D, Vogel-Eyny A, Spiro A, Albert ML, Obler L.K. The role of executive functions in object- and action-naming among older adults. Experimental aging research. 2019; 45(4): 306–330.

Liberati A, Altman D, Tetzlaff J, Mulrow C, Gotzsche P, Ioannidis JP, et al. The PRISMA statement for reporting systematic reviews and meta-analyses of studies that evaluate health care interventions: explanation and elaboration. PLoS medicine. 2009; 6(7):0-0.

Binotti A, Barrera M, Donolo D. Funciones ejecutivas y aprendizaje en el envejecimiento normal. Estimulación cognitiva desde una mirada psicopedagógica. Revista Chilena de Neuropsicología. 2009;4(2): 119-126.

Serrani D. Memoria cotidiana en población de adultos mayores: un estudio longitudinal de 10 años. Acta Colombiana de Psicología. 2010; 13(2): 91-105.

Paula J, Miranda D, Moraes E, Malloy-Diniz L. Mapping the clockworks: what does the Clock Drawing Test assess in normal and pathological aging? Arq. Neuro-Psiquiatr. 2013; 71(10): 763-768.

Ihnen, J, Antivilo, A, Muñoz-Neira, C, Slachevsky, A. Chilean version of the INECO Frontal Screening (IFS-Ch): Psychometric properties and diagnostic accuracy. Dementia e Neuropsychologia. 2013;7:40- 47.

Moreno-Carrillo C, Lopera-Restrepo F. Efectos de un entrenamiento cognitivo de la atención en el funcionamiento de la memoria de trabajo durante el envejecimiento. Acta neurol Colomb. 2009;25(4): 244-251.

Clemente Y, Sevilla JG, Méndez I. Memoria, funciones ejecutivas y deterioro cognitivo en población anciana. EJIHPE. 2015;5(2): 153-163.

Figueroa C, Fernández RL, Domínguez MG. Nivel educativo, edad y funcionamiento ejecutivo: Relación en la vejez. Areté. 2017;17(1): 1-8.

Fernandes-Lopes RM, Argimon I. El entrenamiento cognitivo en los ancianos y efectos en las funciones ejecutivas. Acta Colombiana de Psicología. 2016;19(2): 177-197.

Aguilar-Mateu KA, Arrabal-Guzmán LA, Herrera- Jiménez L. Función ejecutiva en adultos mayores con patologías asociadas a la evolución del deterioro cognitivo. Neuropsicología Latinoamericana. 2014; 6(2):7-14.

Sánchez-González JL, Calvo-Arenillas JI, Sánchez- Rodríguez JL. Efectos del ejercicio físico moderado sobre la cognición en adultos mayores de 60 años. Revista de Neurología. 2018; 66(7):230-236.

Valencia J, Morante P, Soto MF. Velocidad de procesamiento y memoria de trabajo en adultos mayores: implicancias para el envejecimiento cognitivo normal y patológico. Revista de Psicologia. 2011;1: 11-25.

Soto-Anari M, Cáceres-Luna G. Funciones ejecutivas en adultos mayores alfabetizados y no alfabetizados. Revista Chilena de Neuropsicología. 2012;7(3):127- 133.

Viveros V. Envejecimiento y vejez en América Latina y el Caribe: políticas públicas y las acciones de la sociedad. Santiago de Chile: Naciones Unidas; 2001. (Citado el 15 de abril del 2021) Disponible en: https:// repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/7155/ S01121062_es.pdf

Comisión Económica para América Latina y el Caribe. Observatorio Demográfico, 2018 (LC/PUB.2018 /25-P). Santiago: CEPAL; 2019.

Instituto de Mayores y Servicios Sociales (IMSERSO)

as Personas Mayores en España Informe 2016. Madrid: Instituto de Mayores y Servicios Sociales;2017.

Harvey D. The Condition of Postmodernity. Oxford: Blackwell; 1989.

Walker A. Why involve older people in research? Age and Ageing. 2007; 36(5): 481–483.

Ministério da Saúde. Diretrizes Metodológicas: Elaboração de revisão sistemática e metanálise de estudos observacionais comparativos sobre fatores de risco e prognóstico. Brasília: Ministério da Saúde; 2014.

Raitan RM. Trail Making Test: Manual for administration, scoring and interpretation. Indianapolis: Indiana University Press; 1956.

Horton AM. Some suggestions regarding the clinical interpretation of the trail making test. Clin Neuropsychol. 1979;1:20–3.

Bhatia T, Shriharsh V, Adlakha S, Bisht, V, Garg K, Deshpande SN. La prueba de hacer senderos en la India. Revista India de psiquiatría. 2007; 49 (2):113- 116.

Reitan RM. Trail Making Test: Manual for administration and scoring, 1992. Tucson, AZ: Reitan Neuropsychology Laboratory.

McMorris T. History of research into the acute exercise–cognition interaction: A cognitive psychology approach. In: McMorris T. (Ed.), Exercise- cognition interaction: Neuroscience perspectives. New York: Elsevier Academic Press; 2016.p.1-28.

Spreen O, Strauss E. A compendium of neuropsychological tests: Administration, norms and commentary. New York: Oxford University Press; 1991.

Dubois B, Slachevsky A, Litvan I, Pillon B. The FAB: A frontal assessment battery at bedside. Neurology. 2000; 55: 1621–1626.

Appollonio I, Leone M, Isella V, Piamarta F, Consoli T, Villa ML, et al. The Frontal Assessment Battery (FAB): Normative values in an Italian population sample. Neurological Sciences. 2005; 26: 108–116.

Jorm AF. The Informant Questionnaire on Cognitive Decline in the Elderly (IQCODE): A review. Int Psycho-geriatr. 2004; 16: 275-93.

Muñoz-Neira C, Henríquez F, Ihnen J, Sánchez M, Flores P, Slachevsky A. Propiedades psicométricas y utilidad diagnóstica del Addenbrooke’s Cognitive Examination-Revised (ACE-R) en una muestra de ancianos chilenos. Rev Med Chile. 2012; 140 (8): 1006-1013.

Published

2021-08-09

How to Cite

1.
Cossio-Bolaños M, Vidal-Espinoza R, Castelli Correia de Campos LF, Acevedo-Cabrera Y, Orostica-Navarro MJ, Oyarce-Méndez PM, et al. Bibliometric analysis of executive functions of older adults in Ibero-America. Rev Neuropsiquiatr [Internet]. 2021 Aug. 9 [cited 2024 Jul. 3];84(2):94-102. Available from: https://revistas.upch.edu.pe/index.php/RNP/article/view/3996