Exploring academic anxiety in high school students in Montemorelos, Nuevo León
DOI:
https://doi.org/10.20453/renh.v17i.2024.5692Keywords:
anxiety, students, affective symptomsAbstract
Objective: To determine the level of anxiety in high school students in Montemorelos, Mexico. Materials and methods: The study adopted a non-experimental, descriptive, cross-sectional, and quantitative design. The sample included 44 students from a high school in Montemorelos, Nuevo Leon, during the 2023 school year, by means of a census sample. The State-Trait Anxiety Inventory (STAI) was used to measure anxiety. For data analysis, exploratory and association tests were performed using the chi-square test in the JASP statistical software. Results: The study shows that 65.9% of participants exhibit high levels of anxiety as a trait, indicating a significant prevalence of this condition. In addition, 43.2% show high levels of anxiety as a state. This suggests that many participants experience anxiety both habitually and transiently. Conclusions: More than half of the participants showed high levels of anxiety as a trait, indicating that the majority tend to react anxiously in a habitual manner, regardless of the circumstances. Nearly half of the participants showed high levels of anxiety as a state, indicating that a considerable proportion experience anxiety in a transient or emotional way.
Downloads
References
Paulus FW, Ohmann S, Möhler E, Plener P, Popow C. Emotional dysregulation in children and adolescents with psychiatric disorders. A narrative review. Front Psychiatry [Internet]. 2021; 12: 628252. Disponible en: https://doi.org/10.3389/fpsyt.2021.628252
Rodríguez VS, Pérez PC. Niveles de ansiedad social en adolescentes de una institución educativa de Tembladera en Perú. TZHOECOEN [Internet]. 2020; 12(1): 19-25. Disponible en: https://doi.org/10.26495/tzh.v12i1.1242
Herskovic V, Matamala M. Somatización, ansiedad y depresión en niños y adolescentes. Rev Med Clin Condes [Internet]. 2020; 31(2): 183-187. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.rmclc.2020.01.006
Morales-Rodríguez M, Bedolla-Maldonado LC. Depresión y ansiedad en adolescentes: el papel de la implicación paterna. Rev Electrón Cuerpos Acad Grupos Investig [Internet]. 2022; 9(17). Disponible en: https://www.cagi.org.mx/index.php/CAGI/article/view/251
Cofré A, Gallardo G, Maripillan L, Sepúlveda L, Parra M. Depresión, ansiedad y estado nutricional en adolescentes de la ciudad de Temuco. REMA Rev Electr Metodol Aplic [Internet]. 2022; 24(1): 13-25. Disponible en: https://doi.org/10.17811/rema.24.1.2022.13-25
Wu Y, Fenfen E, Wang Y, Xu M, Liu S, Zhou L, et al. Efficacy of internet-based cognitive-behavioral therapy for depression in adolescents: a systematic review and meta-analysis. Internet Interv [Internet]. 2023; 34: 100673. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.invent.2023.100673
Arias A, Tena A, Fernández de Juan T, Mancillas C. Regulación emocional en adolescentes institucionalizados de la Ciudad de México: un estudio piloto. Rev Psicoterap [Internet]. 2021; 32(120): 15-36. Disponible en: https://doi.org/10.33898/rdp.v32i120.480
Colán EB, Damaso JL. Ansiedad y agresividad en adolescentes de dos instituciones educativas privadas, Lima Metropolitana, 2020 [tesis de licenciatura en Internet]. Lima: Universidad César Vallejo; 2020. Disponible en: https://hdl.handle.net/20.500.12692/56843
Organización Mundial de la Salud. La salud mental de los adolescentes [Internet]. OMS; 2024, 10 de octubre. Disponible en: https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/adolescent-mental-health
Ministerio de Salud Pública (EC). Modelo de Atención de Salud Mental, en el marco del Modelo de Atención Integral de Salud (MAIS) – con enfoque Familiar, Comunitario e Intercultural [Internet]. MEDBOX; 2021. Disponible en: https://medbox.org/document/modelo-de-atencion-de-salud-mental-en-el-marco-del-modelo-de-atencion-integral-de-salud-mais-con-enfoque-familiar-comunitario-e-intercultural
Campos MM, Romero FA. Nivel de ansiedad en estudiantes de Medicina de una universidad lambayecana, 2020 [tesis de licenciatura en Internet]. Pimentel: Universidad Señor de Sipán; 2022. Disponible en: https://hdl.handle.net/20.500.12802/9608
Hinostroza PA, Lima D. Relación entre funcionalidad familiar y ansiedad estado-rasgo en adolescentes. Chakiñan [Internet]. 2023; (20): 112-124. Disponible en: https://doi.org/10.37135/chk.002.20.06
Ruiz KG. Ansiedad y desesperanza en adolescentes que acuden al Centro de Salud Mental Comunitario San Cosme de La Victoria [trabajo académico para especialista en Internet]. Lima: Universidad Norbert Wiener; 2023. Disponible en: https://hdl.handle.net/20.500.13053/8592
Hernández-Sampieri R, Mendoza CP. Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Ciudad de México: McGraw-Hill Interamericana; 2018. Disponible en: https://doi.org/10.22201/fesc.20072236e.2019.10.18.6
Anicama J, Pizarro RD, Pineda CE, Vallenas FA, Aguirre MT, Villanueva LF, et al. Evidencias psicométricas del inventario ansiedad estado-rasgo: IDARE en universitarios de Lima en tiempos de COVID-19. Psychologia [Internet]. 2021; 15(2): 49-62. Disponible en: https://revistas.usb.edu.co/index.php/Psychologia/article/view/5911
González M, Martín M, Grau J, Lorenzo A. Extractos del capítulo: Instrumentos de evaluación psicológica para el estudio de la ansiedad y la depresión. En: Instrumentos de Evaluación Psicológica. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2007. pp. 165-214.
Cuenca NE, Robladillo LM, Meneses ME, Suyo-Vega JA. Salud mental en adolescentes universitarios latinoaméricanos: revisión sistemática. Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica [Internet]. 2020; 39(6): 689-695. Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/559/55965387003/html/
Valdez A, Becerra-Ureta NM, Melgarejo-Solano BG, Huarancca-Mallqui JC. Nivel de ansiedad en adolescentes de una institución preuniversitaria de Lima Norte. Health Care Glob Health [Internet]. 2019; 3(1): 12-16. Disponible en: https://revista.uch.edu.pe/index.php/hgh/article/view/31
García-Rodríguez D, García-Rodríguez C. Funcionamiento familiar y ansiedad estado-rasgo en adolescentes. JNPH [Internet]. 2021; 1(1): 19-26. Disponible en: https://doi.org/10.46363/jnph.v1i1.3
Álvarez-Pérez DA. Regulación emocional y cyberbullying en estudiantes de décimo y undécimo de un colegio de Cúcuta [trabajo de grado en Internet]. Santander: Universidad de Santander; 2023. Disponible en: https://repositorio.udes.edu.co/handle/001/10100
Catagua-Meza GD, Escobar Delgado GR. Ansiedad en adolescentes durante el confinamiento (Covid 19) del barrio Santa Clara - cantón Manta - 2020. Polo del Conocimiento [Internet]. 2021; 6(3): 2094-2110. Disponible en: https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/2494
Del Valle M, Betegón E, Irurtia MJ. Efecto del uso de estrategias cognitivas de regulación emocional sobre la ansiedad en adolescentes españoles. Suma Psicol [Internet]. 2018; 25(2): 153-161. Disponible en: https://doi.org/10.14349/sumapsi.2018.v25.n2.7
Jarrín CS. Ansiedad y rendimiento académico en adolescentes [proyecto de investigación de licenciatura en Internet]. Ambato: Pontificia Universidad Católica del Ecuador; 2023. Disponible en: https://repositorio.puce.edu.ec/handle/123456789/7292
Torrano R, Ortigosa JM, Riquelme A, Méndez FJ, López-Pina JA. Test anxiety in adolescent students: different responses according to the components of anxiety as a function of sociodemographic and academic variables. Front Psycol [Internet]. 2020; 11: 612270. Disponible en: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.612270
Figas K, Giannouchos TV, Crouch E. Child and adolescent anxiety and depression prior to and during the COVID-19 pandemic in the United States. Child Psychiatry Hum Dev [Internet]. 2023. Disponible en: https://doi.org/10.1007/s10578-023-01536-7
Creswell C, Nauta MH, Hudson JL, March S, Reardon T, Arendt K, et al. Research review: recommendations for reporting on treatment trials for child and adolescent anxiety disorders – an international consensus statement. J Child Psychol Psychiatry [Internet]. 2021; 62(3): 255-269. Disponible en: https://doi.org/10.1111/jcpp.13283
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Danitza Raquel Casildo Bedón, Milka Mariely Maldonado Duarte, Ana Ruth Damián Alvarado

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in the Revista Enfermeria Herediana are under a Creative Commons Reconocimiento 4.0 International license.
The authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered with the Creative Commons License, which allows third parties to use what is published whenever they mention the authorship of the work, and to the first publication in this magazine.
Authors can make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version published in this journal, provided they clearly indicate that the work was published in this journal.
The authors can file in the repository of their institution:
The research work or thesis of degree from which the published article derives.
The pre-print version: the version prior to peer review.
The Post-print version: final version after peer review.
The definitive version or final version created by the publisher for publication.








2.png)



