Exploring academic anxiety in high school students in Montemorelos, Nuevo León

Authors

  • Danitza Raquel Casildo Bedón Universidad de Montemorelos. Nuevo León, México. https://orcid.org/0000-0002-1787-9723
  • Milka Mariely Maldonado Duarte Universidad de Montemorelos. Nuevo León, México.
  • Ana Ruth Damián Alvarado Universidad de Montemorelos. Nuevo León, México. https://orcid.org/0009-0003-0461-0551

DOI:

https://doi.org/10.20453/renh.v17i.2024.5692

Keywords:

anxiety, students, affective symptoms

Abstract

Objective: To determine the level of anxiety in high school students in Montemorelos, Mexico. Materials and methods: The study adopted a non-experimental, descriptive, cross-sectional, and quantitative design. The sample included 44 students from a high school in Montemorelos, Nuevo Leon, during the 2023 school year, by means of a census sample. The State-Trait Anxiety Inventory (STAI) was used to measure anxiety. For data analysis, exploratory and association tests were performed using the chi-square test in the JASP statistical software. Results: The study shows that 65.9% of participants exhibit high levels of anxiety as a trait, indicating a significant prevalence of this condition. In addition, 43.2% show high levels of anxiety as a state. This suggests that many participants experience anxiety both habitually and transiently. Conclusions: More than half of the participants showed high levels of anxiety as a trait, indicating that the majority tend to react anxiously in a habitual manner, regardless of the circumstances. Nearly half of the participants showed high levels of anxiety as a state, indicating that a considerable proportion experience anxiety in a transient or emotional way.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Danitza Raquel Casildo Bedón, Universidad de Montemorelos. Nuevo León, México.

Doctora en enfermería

jefe de centro de investigación

Milka Mariely Maldonado Duarte, Universidad de Montemorelos. Nuevo León, México.

    

Ana Ruth Damián Alvarado, Universidad de Montemorelos. Nuevo León, México.

licenciada en enfermería

References

Paulus FW, Ohmann S, Möhler E, Plener P, Popow C. Emotional dysregulation in children and adolescents with psychiatric disorders. A narrative review. Front Psychiatry [Internet]. 2021; 12: 628252. Disponible en: https://doi.org/10.3389/fpsyt.2021.628252

Rodríguez VS, Pérez PC. Niveles de ansiedad social en adolescentes de una institución educativa de Tembladera en Perú. TZHOECOEN [Internet]. 2020; 12(1): 19-25. Disponible en: https://doi.org/10.26495/tzh.v12i1.1242

Herskovic V, Matamala M. Somatización, ansiedad y depresión en niños y adolescentes. Rev Med Clin Condes [Internet]. 2020; 31(2): 183-187. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.rmclc.2020.01.006

Morales-Rodríguez M, Bedolla-Maldonado LC. Depresión y ansiedad en adolescentes: el papel de la implicación paterna. Rev Electrón Cuerpos Acad Grupos Investig [Internet]. 2022; 9(17). Disponible en: https://www.cagi.org.mx/index.php/CAGI/article/view/251

Cofré A, Gallardo G, Maripillan L, Sepúlveda L, Parra M. Depresión, ansiedad y estado nutricional en adolescentes de la ciudad de Temuco. REMA Rev Electr Metodol Aplic [Internet]. 2022; 24(1): 13-25. Disponible en: https://doi.org/10.17811/rema.24.1.2022.13-25

Wu Y, Fenfen E, Wang Y, Xu M, Liu S, Zhou L, et al. Efficacy of internet-based cognitive-behavioral therapy for depression in adolescents: a systematic review and meta-analysis. Internet Interv [Internet]. 2023; 34: 100673. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.invent.2023.100673

Arias A, Tena A, Fernández de Juan T, Mancillas C. Regulación emocional en adolescentes institucionalizados de la Ciudad de México: un estudio piloto. Rev Psicoterap [Internet]. 2021; 32(120): 15-36. Disponible en: https://doi.org/10.33898/rdp.v32i120.480

Colán EB, Damaso JL. Ansiedad y agresividad en adolescentes de dos instituciones educativas privadas, Lima Metropolitana, 2020 [tesis de licenciatura en Internet]. Lima: Universidad César Vallejo; 2020. Disponible en: https://hdl.handle.net/20.500.12692/56843

Organización Mundial de la Salud. La salud mental de los adolescentes [Internet]. OMS; 2024, 10 de octubre. Disponible en: https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/adolescent-mental-health

Ministerio de Salud Pública (EC). Modelo de Atención de Salud Mental, en el marco del Modelo de Atención Integral de Salud (MAIS) – con enfoque Familiar, Comunitario e Intercultural [Internet]. MEDBOX; 2021. Disponible en: https://medbox.org/document/modelo-de-atencion-de-salud-mental-en-el-marco-del-modelo-de-atencion-integral-de-salud-mais-con-enfoque-familiar-comunitario-e-intercultural

Campos MM, Romero FA. Nivel de ansiedad en estudiantes de Medicina de una universidad lambayecana, 2020 [tesis de licenciatura en Internet]. Pimentel: Universidad Señor de Sipán; 2022. Disponible en: https://hdl.handle.net/20.500.12802/9608

Hinostroza PA, Lima D. Relación entre funcionalidad familiar y ansiedad estado-rasgo en adolescentes. Chakiñan [Internet]. 2023; (20): 112-124. Disponible en: https://doi.org/10.37135/chk.002.20.06

Ruiz KG. Ansiedad y desesperanza en adolescentes que acuden al Centro de Salud Mental Comunitario San Cosme de La Victoria [trabajo académico para especialista en Internet]. Lima: Universidad Norbert Wiener; 2023. Disponible en: https://hdl.handle.net/20.500.13053/8592

Hernández-Sampieri R, Mendoza CP. Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Ciudad de México: McGraw-Hill Interamericana; 2018. Disponible en: https://doi.org/10.22201/fesc.20072236e.2019.10.18.6

Anicama J, Pizarro RD, Pineda CE, Vallenas FA, Aguirre MT, Villanueva LF, et al. Evidencias psicométricas del inventario ansiedad estado-rasgo: IDARE en universitarios de Lima en tiempos de COVID-19. Psychologia [Internet]. 2021; 15(2): 49-62. Disponible en: https://revistas.usb.edu.co/index.php/Psychologia/article/view/5911

González M, Martín M, Grau J, Lorenzo A. Extractos del capítulo: Instrumentos de evaluación psicológica para el estudio de la ansiedad y la depresión. En: Instrumentos de Evaluación Psicológica. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2007. pp. 165-214.

Cuenca NE, Robladillo LM, Meneses ME, Suyo-Vega JA. Salud mental en adolescentes universitarios latinoaméricanos: revisión sistemática. Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica [Internet]. 2020; 39(6): 689-695. Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/559/55965387003/html/

Valdez A, Becerra-Ureta NM, Melgarejo-Solano BG, Huarancca-Mallqui JC. Nivel de ansiedad en adolescentes de una institución preuniversitaria de Lima Norte. Health Care Glob Health [Internet]. 2019; 3(1): 12-16. Disponible en: https://revista.uch.edu.pe/index.php/hgh/article/view/31

García-Rodríguez D, García-Rodríguez C. Funcionamiento familiar y ansiedad estado-rasgo en adolescentes. JNPH [Internet]. 2021; 1(1): 19-26. Disponible en: https://doi.org/10.46363/jnph.v1i1.3

Álvarez-Pérez DA. Regulación emocional y cyberbullying en estudiantes de décimo y undécimo de un colegio de Cúcuta [trabajo de grado en Internet]. Santander: Universidad de Santander; 2023. Disponible en: https://repositorio.udes.edu.co/handle/001/10100

Catagua-Meza GD, Escobar Delgado GR. Ansiedad en adolescentes durante el confinamiento (Covid 19) del barrio Santa Clara - cantón Manta - 2020. Polo del Conocimiento [Internet]. 2021; 6(3): 2094-2110. Disponible en: https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/2494

Del Valle M, Betegón E, Irurtia MJ. Efecto del uso de estrategias cognitivas de regulación emocional sobre la ansiedad en adolescentes españoles. Suma Psicol [Internet]. 2018; 25(2): 153-161. Disponible en: https://doi.org/10.14349/sumapsi.2018.v25.n2.7

Jarrín CS. Ansiedad y rendimiento académico en adolescentes [proyecto de investigación de licenciatura en Internet]. Ambato: Pontificia Universidad Católica del Ecuador; 2023. Disponible en: https://repositorio.puce.edu.ec/handle/123456789/7292

Torrano R, Ortigosa JM, Riquelme A, Méndez FJ, López-Pina JA. Test anxiety in adolescent students: different responses according to the components of anxiety as a function of sociodemographic and academic variables. Front Psycol [Internet]. 2020; 11: 612270. Disponible en: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.612270

Figas K, Giannouchos TV, Crouch E. Child and adolescent anxiety and depression prior to and during the COVID-19 pandemic in the United States. Child Psychiatry Hum Dev [Internet]. 2023. Disponible en: https://doi.org/10.1007/s10578-023-01536-7

Creswell C, Nauta MH, Hudson JL, March S, Reardon T, Arendt K, et al. Research review: recommendations for reporting on treatment trials for child and adolescent anxiety disorders – an international consensus statement. J Child Psychol Psychiatry [Internet]. 2021; 62(3): 255-269. Disponible en: https://doi.org/10.1111/jcpp.13283

Published

2024-12-17

How to Cite

1.
Casildo Bedón DR, Maldonado Duarte MM, Damián Alvarado AR. Exploring academic anxiety in high school students in Montemorelos, Nuevo León . Rev enferm Herediana [Internet]. 2024 Dec. 17 [cited 2025 Dec. 7];17:e5692 . Available from: https://revistas.upch.edu.pe/index.php/RENH/article/view/5692