Intervention in visual perception skills and visual-motor coordination for reading and writing processes in patients with cerebrovascular accident sequelae

Authors

  • William Frank Vargas Clemente Universidad Peruana Cayetano Heredia, Facultad de Medicina. Lima, Perú. https://orcid.org/0009-0000-5942-0980
  • María Esther Huamán Yanac Universidad Peruana Cayetano Heredia, Facultad de Medicina. Lima, Perú.

DOI:

https://doi.org/10.20453/rhr.v6i2.5210

Keywords:

cerebrovascular accident, occupational therapy, cognitive rehabilitation

Abstract

This report describes the rehabilitation from occupational therapy of a patient with cerebrovascular accident sequelae. The aim is to show the intervention process in occupational therapy and the visual therapy techniques used in the training of visuoperceptual skills through a perceptual-cognitive approach to improve reading and writing processes. The intervention process included planning, implementation and evaluation of results. After the intervention, an improvement in the basic visuoperceptual skills necessary for reading and writing is evidenced.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

William Frank Vargas Clemente, Universidad Peruana Cayetano Heredia, Facultad de Medicina. Lima, Perú.

  

María Esther Huamán Yanac, Universidad Peruana Cayetano Heredia, Facultad de Medicina. Lima, Perú.

  

References

Johnson CO, Nguyen M, Roth GA, Nichols E, Alam T, Abate D, et al. Global, regional, and national burden of stroke, 1990-2016: a systematic analysis for the Global Burden of Disease Study 2016. Lancet Neurol [Internet]. 2019; 18(5): 439-458. Disponible en: https://doi.org/10.1016/S1474-4422(19)30034-1

Khaku AS, Tadi P. Cerebrovascular disease [Internet]. StatPearls; 2023, 7 de agosto. Disponible en: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK430927/

Rivas M. Procesos cognitivos y aprendizaje significativo [Internet]. Madrid: Subdirección General de Inspección Educativa de la Viceconsejería de Organización Educativa de la Comunidad de Madrid; 2008. Disponible en: https://hdl.handle.net/20.500.12799/4809

Martínez S. Papel de la enfermería en la salud visual del paciente con accidente cerebrovascular [tesis de maestría en Internet]. Valladolid: Universidad de Valladolid; 2020. Disponible en: http://uvadoc.uva.es/handle/10324/42242

Alessandro L, Olmos LE, Bonamico L, Muzio DM, Ahumada MH, Russo MJ, et al. Rehabilitación multidisciplinaria para pacientes adultos con accidente cerebrovascular. Medicina (B. Aires) [Internet]. 2020; 80(1): 54-68. Disponible en: http://www.scielo.org.ar/pdf/medba/v80n1/v80n1a08.pdf

Comíns PM. Influencia de la percepción visual en el desarrollo de la capacidad lectora [Internet]. En: Díez A, Gutiérrez R, coordinadores. Lectura y dificultades lectoras en el siglo XXI. Barcelona: Octaedro; 2020. Disponible en: http://rua.ua.es/dspace/handle/10045/112369

Mihovilovic D, Vásquez J. La lectura y escritura en adultos, una tarea gratificante para la educación en nuestros días [proyecto de título profesional en Internet]. Punta Arenas: Universidad de Magallanes; 2005. Disponible en: http://www.umag.cl/biblioteca/tesis/mihovilovic_perez_2005.pdf

Flores-Davis LE. Literacy among young people and adults. Rev Electr Educare [Internet]. 2015; 20(1). Disponible en: https://doi.org/10.15359/ree.20-1.22

Sánchez A. Terapia ocupacional en disfunciones físicas. Madrid: Síntesis; 2015.

Polonio B, Durante P, Noya B. Conceptos fundamentales de terapia ocupacional. Madrid: Panamericana; 2003.

Sahraie A, Cederblad AM, Kenkel S, Romano JG. Efficacy and predictors of recovery of function after eye movement training in 296 hemianopic patients. Cortex [Internet]. 2020; 125: 149-160. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.cortex.2019.12.005

Sabio R, Savia A, Barrazza L, Mamani C, Andrade G, Flores M. Abordaje de la enfermedad cerebrovascular: de la prevención primaria a la rehabilitación. Rev Arg Med [Internet]. 2023; 11: 187-202. Disponible en: http://www.revistasam.com.ar/index.php/RAM/article/view/844

Buzzelli C, Zerboni C, Domínguez S. Intervención de terapia ocupacional luego de un accidente cerebrovascular: reporte de caso clínico. Rev Fac Cienc Med Univ Nac Córdoba [Internet]. 2023; 80(2): 153-155. Disponible en: https://doi.org/10.31053/1853.0605.v80.n2.40202

Published

2023-12-19

How to Cite

Vargas Clemente, W. F., & Huamán Yanac, M. E. (2023). Intervention in visual perception skills and visual-motor coordination for reading and writing processes in patients with cerebrovascular accident sequelae. Revista Herediana De Rehabilitación, 6(2), 80–85. https://doi.org/10.20453/rhr.v6i2.5210

Issue

Section

CASE REPORTS