Interculturality as a foundation for therapeutic nursing communication
DOI:
https://doi.org/10.20453/renh.v17i.2024.5959Keywords:
interculturality, therapeutic communication, nursingAbstract
Objective: To explain the importance of therapeutic communication in nursing professionals with patients from different cultural backgrounds. Materials and methods: Literature review study. Bibliographic sources were searched in the meta-search engines PubMed, SciELO, Refseek, Dialnet and Google Scholar, in Spanish and English. Selection criteria included review articles, original articles, theses, books and web pages, published between 2019 and 2024, were considered to finally select 40 sources. Results: The findings were organized into three thematic areas: i) importance of intercultural competence in nursing professionals; ii) strategies to improve intercultural communication; and iii) challenges and barriers in intercultural communication. Conclusion: From an intercultural perspective, therapeutic communication between nurses and patients is fundamental, although it is frequently ignored by health professionals. Understanding the patient's cultural context improves the relationship and allows the patient's needs to be identified, contributing to a more effective recovery.
Downloads
References
Briñez KJ, Ortiz MC, González CE. Etnoenfermería y teoría del cuidado cultural, evidencias metodológicas en la investigación en enfermería: una revisión integrativa. Enferm Cuid Humaniz [Internet]. 2024; 13(2): e3926. Disponible en: https://doi.org/10.22235/ech.v13i2.3926
Saavedra ME, León G, Dávila A. Comunicación terapéutica del enfermero, desde la perspectiva del hospitalizado en el hospital General Jaén, Perú. Enferm Glob [Internet]. 2021; 20(61): 363-394. Disponible en: https://doi.org/10.6018/eglobal.417451
Maza-De la Torre G, Motta-Ramírez GA, Motta-Ramírez G, Jarquin-Hernández P. La empatía, la comunicación efectiva y la asertividad en la práctica médica actual. Rev Sanid Mil [Internet]. 2023; 77(1). Disponible en: https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0301-696X2023000100001
Bustamante CK. Comunicación efectiva en la relación enfermera-paciente desde la perspectiva de las enfermeras docentes asistenciales. Chiclayo, 2020 [tesis de licenciatura en Internet]. Chiclayo: Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo; 2022. Disponible en: http://hdl.handle.net/20.500.12423/4520
Sosa MP. La comunicación, observación y ética como esencia del cuidado cultural de enfermería. Horiz Enferm [Internet]. 2023; 34(3): 743-763. Disponible en: https://doi.org/10.7764/Horiz_Enferm.34.3.743-763
Pérez CV, Medina JL. Formación de profesionales de la salud que incorpora la competencia intercultural: una necesidad actual. Educ Médica Super [Internet]. 2023; 37(4): e3572. Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/3572
Carrera KF. Cuidado transcultural enfermera-paciente en el servicio de medicina del Hospital Referencial de Ferreñafe-2019 [tesis de licenciatura en Internet]. Chiclayo: Universidad Señor de Sipán; 2023. Disponible en: https://hdl.handle.net/20.500.12802/11181
Artículos tipo review y tipo de revisión bibliográfica. Form Univ [Internet]. 2020; 13(5). Disponible en: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062020000500001
Carrión-Pérez JM, Correa-Romero A, Alvarado-Gómez F. El MeSH y la pregunta PICO: una herramienta clave para la búsqueda de información. SANUM [Internet]. 2020; 4(1): 46-58. Disponible en: https://revistacientificasanum.com//wp-content/uploads/vol4n1/Vol4n1-Articulos-PDF/sanum_v4_n1_a5.pdf
Chávez P. Competencias interculturales del profesional de salud serumista. An Fac Med [Internet]. 2022; 83(1): 54-57. Disponible en: https://doi.org/10.15381/anales.v83i1.21328.
Torres JE, Santos SA, Arce VC, Romero HE. Factores interculturales que inciden en la atención de enfermería. Centro de salud tipo c venus de valdivia la libertad. J Am Health [Internet]. 2021; 4(1): 90-107. Disponible en: https://jah-journal.com/index.php/jah/article/view/67/141
Alvarenga MM, Sánchez R, Pallas M, Aguaron A, Santander S. Enfermería y la atención desde la interculturalidad. Rev Sanit Investigación [Internet]. 2022; 3(10). Disponible en: https://revistasanitariadeinvestigacion.com/enfermeria-y-la-atencion-desde-la-interculturalidad/
Florez-Escobar IC, Castellanos-Fuentes YE, Quemba-Mesa MP, Vargas LY. Comunicación terapéutica y terapia narrativa: aplicaciones en el cuidado de enfermería. Rev Cienc Cuidad [Internet]. 2023; 20(3): 74-87. Disponible en: https://doi.org/10.22463/17949831.3854
Villagrán KN, Hernández EH, García G, Jaimes CL. La comunicación con población cultural y lingüísticamente diversa desde la Atención Primaria. Semergen [Internet]. 2024; 50(4): 102149. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.semerg.2023.102149
Rincon CM. La comunicación terapéutica entre la enfermera y el paciente como habilidad de cuidado humanizado en la UCI [monografía de titulación en Internet]. Bogotá: Universidad Ciencias Aplicadas y Ambientales UDCA; 2017. Disponible en: https://repository.udca.edu.co/handle/11158/641
Achury DM, Pinilla M. La comunicación con la familia del paciente que se encuentra al final de la vida. Enfer Univ [Internet]. 2016; 13(1): 55-60. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.reu.2015.12.001
Pereira JF, Da Silva NC, Sampaio RS, Ribeiro V, De Carvalho EC. Nurse-patient communication strategies: a proposal of an educational video for Nursing students. Rev Latino-Am Enfermagem [Internet]. 2023; 31: e3857. Disponible en: https://doi.org/10.1590/1518-8345.6177.3858
Beltrán-Véliz J, Tereucán J, Alarcón AM, Gálvez-Nieto JL, Vera-Gajardo N. Competencias interculturales desde un enfoque ético intercultural en la formación inicial de profesionales en ciencias de la salud. Un desafío ineludible. Acta Bioeth [Internet]. 2023; 29(2): 177-183. Disponible en: http://dx.doi.org/10.4067/S1726-569X2023000200177
González-Juárez L, Noreña-Peña AL. Comunicación intercultural como medio para favorecer el cuidado culturalmente aceptable. Enferm Univ [Internet]. 2011; 8(1): 55-60. Disponible en: https://doi.org/10.22201/eneo.23958421e.2011.1.274
Mihu L, Dourado RM, Pontifice P. Strategies for nursing care of critically ill multicultural patients: a scoping review. J Clin Nurs [Internet]. 2024; 33(9): 3468-3476. Disponible en: https://doi.org/10.1111/jocn.17156
Torres SL. Revisión bibliográfica: Interculturalidad en el cuidado de enfermería en pacientes hospitalizados [trabajo de investigación en Internet]. Chiclayo: Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo; 2021. Disponible en: http://hdl.handle.net/20.500.12423/4376
Pineda P, Klenner M, Espinoza G, Mariño R, Zaror C. Intercultural sensitivity in Chilean healthcare profession students. BMC Med Educ [Internet]. 2024; 24(1): 467. Disponible en: https://doi.org/10.1186/s12909-024-05443-w
Cofré-González CG, Alvarez-Cruces DJ. Fortalezas y debilidades sobre la incorporación de salud intercultural en la formación de enfermería. Index Enferm [Internet]. 2022; 31(4): 245-249. Disponible en: https://doi.org/10.58807/indexenferm20225160
Perusset M. Comunicación intercultural en contextos atravesados por la diversidad cultural. Leng Soc [Internet]. 2023 ; 22(1): 101-116. Disponible en: https://doi.org/10.15381/lengsoc.v22i1.23297
Kerrigan V, McGrath SY, Baker RD, Burrunali J, Ralph AP, Herdman RM, et al. «If they help Us, we can help them»: First nations peoples identify intercultural health communication problems and solutions in Hospital in Northern Australia. J Racial Ethn Health Disparities [Internet]. 2024. Disponible en: https://doi.org/10.1007/s40615-024-02160-4
Castillo PL. Comunicación terapéutica de la enfermera y adherencia al tratamiento en pacientes con VIH, en un Hospital Público de Trujillo 2020 [tesis de licenciatura en Internet]. Trujillo: Universidad César Vallejo; 2020. Disponible en: https://hdl.handle.net/20.500.12692/56083
Malerba MC. El cuidado intercultural de enfermería en servicios de Maternidad y Neonatología. Rev Enferm Neonatal [Internet]. 2023; 42: 6-15. Disponible en: https://www.revista.fundasamin.org.ar/el-cuidado-intercultural-de-enfermeria-en-servicios-de-maternidad-y-neonatologia/
Avendaño-Porras VC, Hernández-Hernández MR. Enseñanza de lenguas originarias a estudiantes de Enfermería por medio de web conferencing en una universidad del sur de México. Ra Ximhai [Internet]. 2022; 18(1): 193-208. Disponible en: https://doi.org/10.35197/rx.18.01.2022.10.va
Bautista AA. La automedicación en pacientes quechua hablantes mayores de 60 años en el servicio de emergencia del Hospital Nacional Arzobispo Loayza debido a una deficiente comunicación intercultural con el personal de salud [trabajo de investigación en Internet]. Lima: Universidad San Ignacio de Loyola; 2019. Disponible en: https://hdl.handle.net/20.500.14005/9230
Antón-Solanas I, Rodríguez-Roca B, Vanceulebroeck V, Kömürcü N, Kalkan I, Huércanos-Esparza I, et al. Migrant and ethnic minority nurses’ experience of working in European health services: a qualitative study. Rev Esc Enferm USP [Internet]. 2022; 56: e20220104. Disponible en: https://doi.org/10.1590/1980-220x-reeusp-2022-0104en
Sajdak M. Entrevista a Marta Sajdak: Comunicación intercultural. Enfoques y dilemas. Inmediac Comun [Internet]. 2023; 18(2): 329-333. Disponible en: https://doi.org/10.18861/ic.2023.18.2.3497
Mosed H, Periord M, Caboral-Stevens M. A concept analysis of intercultural communication. Nurs Forum [Internet]. 2021; 56(4): 993-999. Disponible en: https://doi.org/10.1111/nuf.12622
D’Amore L, Díaz ME. Interculturalidad y estereotipos sociales en las escuelas rurales de la provincia de Catamarca. Prax [Internet]. 2020; 16(1): 85-96. Disponible en: https://doi.org/10.21676/23897856.3243
Díez EJ, Rodríguez JR, coordinadores. Educación para el bien común: Hacia una práctica crítica, inclusiva y comprometida socialmente [Internet]. Barcelona: Editorial Octaedro; 2020. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=745946
Pumacahua MC, Zeballos PE. Prejuicios lingüísticos de los estudiantes peruanos bilingües universitarios hacia el quechua. Diálogo Andino [Internet]. 2022; (67): 183-193. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8544477
Torres H. Límites y desafíos para incorporar el enfoque intercultural en la educación escolar de estudiantes inmigrantes en La Araucanía. Estud Pedagóg [Internet]. 2019; 45(2): 155-167. Disponible en: https://doi.org/10.4067/S0718-07052019000200155
Montag D, Barboza M, Cauper L, Brehaut I, Alva I, Bennett A, et al. Healthcare of Indigenous Amazonian Peoples in response to COVID-19: marginality, discrimination and revaluation of ancestral knowledge in Ucayali, Peru. BMJ Glob Health [Internet]. 2021; 6(1): e004479. Disponible en: https://doi.org/10.1136/bmjgh-2020-004479
Dietz G. Interculturalidad: una aproximación antropológica. Perf Educ [Internet]. 2017; 39(156): 192-207. Disponible en: https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2017.156.58293
Santos A, Crescencio A, Ramírez A, Ordaz F, Tonatiuh A. Educación intercultural e indígena: educación en desigualdad. Revista Vinculando [Internet]. 2019; 17(1). Disponible en: https://vinculando.org/educacion/educacion-intercultural-e-indigena-educacion-en-desigualdad.html
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Lesli Cieza Guerrero, Luisa Chávez Peláez , Katerine Paola Catpo Gosgot

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in the Revista Enfermeria Herediana are under a Creative Commons Reconocimiento 4.0 International license.
The authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered with the Creative Commons License, which allows third parties to use what is published whenever they mention the authorship of the work, and to the first publication in this magazine.
Authors can make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version published in this journal, provided they clearly indicate that the work was published in this journal.
The authors can file in the repository of their institution:
The research work or thesis of degree from which the published article derives.
The pre-print version: the version prior to peer review.
The Post-print version: final version after peer review.
The definitive version or final version created by the publisher for publication.








2.png)



