Collaborative Work in the management of congenital facial malformations.

Authors

  • Felipe Santiago Laquihuanaco Loza Professional School of Dentistry. National University of San Antonio Abad del Cusco. Cusco, Perú. https://orcid.org/0000-0002-0285-1656
  • Gina Maritza Laquihuanaco Coarita Faculty of Health Sciences, Graduate School. San Juan Bautista Private University. Lima, Perú. Peruvian University Cayetano Heredia. Lima, Perú. https://orcid.org/0000-0003-2884-5729

DOI:

https://doi.org/10.20453/reh.v32i2.4215

Keywords:

Congenital malformations, collaborative work, work team

Abstract

The health services system in Peru is fragmented and segmented, in this new century a coordinated and cooperative attitude is required among health professionals. Lip alveolus-palatine malformations are the most frequent congenital anomalies on the bucomaxillofacial region, affecting the growth and development of orofacial structures of two-thirds of the face, altering innate oral reflexes such as biting, sucking, swallowing and the capacity on the cavity buccal to allow pressure build-up. Adequate performance in health service is achieved with a shared vision and posture among the members of the work team, added to effective management, for which interprofessional collaborative practice requires paradigm changes, in which evidence is demonstrated substantial and irrefutable of a team culture and a reliable interdisciplinary environment, recognizing shared responsibility for results.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bruce M. Carlson. Embriología humana y biología del desarrollo. 5ta edición. Barcelona: Elsevier Saunders; 2014.

Gómez de Ferraris ME, Campos A. Histología y Embriología bucodental. 2ª edición. España: Editorial Médica Panamericana SA; 2002. pp. 50-57.

Valdés A, Pérez H. Gracia R, López A. Embriología humana. La Habana: Editorial ciencias médicas; 2010.

Brand R, Isselard D. Anatomía de las estructuras orofaciales. Madrid: Harcourt Brace de España SA; 1999. p. 44-53.

Friedmann J. Labio y paladar hendido. 4ta Reunión anual AMOM. Río de Janeiro: Asociación Brasileña de Ortopedia Maxilar;1999.

Alarcón J. Epidemiología: concepto, usos y perspectivas. Revista Peruana de epidemiología. 2009; 13(1): 1-3.

Instituto Nacional de Salud del Niño. Guía de Práctica Clínica para el Diagnóstico y Tratamiento de Fisura Labio Palatina. Lima: Instituto Nacional de Salud del Niño-San Borja; 2017. (Citado el 20 de julio del 2021) Disponible en: http://www.insnsb.gob.pe/docs-trans/resoluciones/rd-ra/RD2017/RD-072-2017.pdf

Donoso B, Oyarzun E. Anomalías congénitas. Medwave. 2012;12(9): e5537 doi:10.5867/medwave.2012.09.5537.

Gómez M, Juanico A. Rodríguez D. Reparación de fisuras labioalveolopalatinas. Rev cuerpo med HNAAA. 2010; 1:38-40. (Citado el 20 de julio del 2021) Disponible en: http://repebis.upch.edu.pe/articulos/rev.cuerpo.med.HNAAA/v3n1/a6.pdf

Alarcón J. Labio y paladar hendido. Anestesiología en pediatría. 2010; 33( Supl 1): S76-S78. (Citado el 20 de julio del 2021) Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/rma/cma-2010/cmas101r.pdf.

Rojas M, Walker L. Malformaciones Congénitas: Aspectos Generales y Genéticos. Int. J. Morphol. 2012; 30 (4): 1256-1265. (Citado el 20 de julio del 2021) Disponible en: https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-95022012000400003&lng=es. http://dx.doi.org/10.4067/S071795022012000400003

Ministerio de Salud. Guía Clínica AUGE Fisura Labiopalatina. 3a ed. Santiago de Chile: Ministerio de Salud; 2015. (Citado el 20 de julio del 2021) Disponible en: http://www.bibliotecaminsal.cl/wp/wpcontent/uploads/2016/04/guiaFisuraLabioPalatina-2015-CM.pdf.

Leyva N, Stange C, Ayala F, Fuentes V. Clasificación anatómica: una propuesta para categorizar las fisuras labiopalatinas. Odontol Sanmarquina. 2018; 22(3): 245-249. Doi: 10.15381/os.v22i3.16717

Valverde-Obando LA. El trabajo en equipo y su operatividad. Revista Acta Academica. 1989; 4:18-24.

Morgan CJ, McNaughton S. Learning person-centredness interprofessionally: an uneasy student journey. J Interprof Care. 2021;35(2):240-247. doi: 10.1080/13561820.2020.1715930.

World Health Organization. Framework for action on interprofessional education and collaborative practice. Ginebra: World Health Organization; 2010. (Citado el 20 de julio del 2021) Disponible en: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/70185/WHO_HRH_HPN_10.3_eng.pdf;jsessionid= 3292E89CC9C5982C5052127AB9AB744D? sequence=1

Amato D, Gómez-Clavel J, Novales-Castro X. ¿Interdisciplinario o interprofesional? Investigación en Educación Médica. 2019; 8 (32): 125-126. (Citado el 20 de julio del 2021) Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=349763025015.

Gutiérrez C, Jiménez C, Corregidor AI. El equipo interdisciplinar. Tratado de Geriatría para residentes. Sociedad Española de Geriatría y Gerontología. Cap. VII, 2007. (Citado el 20 de julio del 2021) Disponible en: https://www.segg.es/tratadogeriatria/pdf/s35-05%2000_primeras.pdf

Henao C, García D, Aguirre E, et al. Multidisciplinariedad, interdisciplinariedad y transdisciplinariedad en la formación para la investigación en ingeniería. Revista Lasallista de Investigación. 2017; 14 (1): 179-197. (Citado el 20 de julio del 2021) Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=69551301017

Basarab N. La transdisciplinariedad Manifiesto. Primera edición. México: Multiversidad Mundo Real Edgar Morin AC; 1996. pp. 35 -39.

Published

2022-06-17

How to Cite

1.
Laquihuanaco Loza FS, Laquihuanaco Coarita GM. Collaborative Work in the management of congenital facial malformations. Rev Estomatol Herediana [Internet]. 2022 Jun. 17 [cited 2024 Jul. 22];32(2):161-6. Available from: https://revistas.upch.edu.pe/index.php/REH/article/view/4215

Issue

Section

REVIEW ARTICLE

Most read articles by the same author(s)