Relationship between the processes of reading comprehension and metacognitive reading skills in Peruvian students of 5th and 6th grade of elementary school

Authors

  • Omar Pedro Guere Paredes Pontificia Universidad Católica del Perú, Lima, Perú
  • Yuliana María Palomino Bojorquez Pontificia Universidad Católica del Perú, Lima, Perú https://orcid.org/0009-0009-9228-0524

DOI:

https://doi.org/10.20453/rph.v17i1.6224

Keywords:

metacognition, reading comprehension, reading ability, elementary education students

Abstract

The objective of this research is to determine the relationship between the processes that make up reading comprehension (perceptive, lexical, syntactic and semantic) and the metacognitive reading skills (planning, supervision and evaluation) in students of cycle V (5th and 6th grade of elementary school) from a private school, located in the district of Santiago de Surco, Lima (Peru). The instruments used were the Battery of Evaluation of the Reading Processes - Revised (PROLEC-R) and adapted for students of Metropolitan Lima, and the Scale of Reading Consciousness (ESCOLA). The sample consisted of 80 students (50 of the 5th grade and 30 of the 6th grade), being a non-probabilistic by convenience, sampling. The results show that there is a correlation between the variables (at a global level and for each process); however, this relationship occurs at various levels of significance. The syntactic process was the one that showed the best results, reaching very significant levels (p<.01) in almost all the relationships evaluated.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Omar Pedro Guere Paredes , Pontificia Universidad Católica del Perú, Lima, Perú

       

Yuliana María Palomino Bojorquez, Pontificia Universidad Católica del Perú, Lima, Perú

         

References

Alcalá, G. (2012). Aplicación de un programa de habilidades metacognitivas para mejorar la comprensión lectora en niños de 4to grado de primaria del colegio Parroquial Santísima Cruz de Chulucanas. (Tesis de maestría, Universidad de Piura). https://t.ly/gQTWe

Arias-Gundin, O., Fidalgo, R. & Robledo, P. (2012). Metacognición y comprensión lectora: conocimiento y uso de estrategias. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 2(1), 195-201. https://t.ly/wmJ4E

Cayhualla, N., Chilón, D., & Espíritu, R. (2011). Adaptación de la Batería de evaluación de los procesos lectores revisada PROLEC-R en estudiantes de primaria de Lima Metropolitana. (Tesis de maestría, Pontificia Universidad Católica del Perú). https://t.ly/YxUk1

Cuetos, F. (2010). Psicología de la lectura. 8ª ed. Wolters Kluger España.

Cuetos, F., Rodríguez, B., Ruano, E. & Arribas, D. (2009). PROLEC-R, Batería de evaluación de los procesos lectores. TEA Ediciones

Defior, S., Fonseca, L., Gottheil, B., Jiménez A. G., Pujals, M., Rosa, G., & Serrano, F. D. (2006). Lee: Test de lectura y escritura en español. Paidós.

Haller, E., Child, D., & Walberg, H. (1988). Can comprehesion be taught? A quantitative synthesis of metacognitive studies. Educational Researcher, 17(9), 5-8. https://eric.ed.gov/?id=EJ394555

Hernández, R. & Mendoza, C. (2018). Metodología de la Investigación. Mc Graw Hill Education.

Jiménez, V. (2004). Metacognición y comprensión de la lectura: evaluación de los componentes estratégicos (procesos y variables) mediante la elaboración de una escala de conciencia lectora (ESCOLA). (Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid). https://eprints.ucm.es/5337/

Laguna, S. & Trujillo, E. (2017). Efecto de las estrategias cognitivas y metacognitivas de lectura en la comprensión lectora de los estudiantes de cuarto grado de primaria de la Institución Educativa Silvia Ruff de Huari. (Tesis de maestría, Universidad Católica Sedes Sapientiae). https://t.ly/8OfXS

Marimón, A. & Méndez, A. (2013). La memoria auditiva inmediata en niños con habilidad y dificultad en la comprensión lectora de 6º grado de educación primaria de la I.E. San Pedro de Chorrillos. (Tesis de maestría, Pontificia Universidad Católica del Perú). https://rb.gy/a66va5

Palacios M., Canizal A. & Pérez Y. (1997). Leer para aprender. Alhambra.

Pinzas, J. (2003). Metacognición y lectura. 2a ed. Pontificia Universidad Católica del Perú.

Puente, A., Jiménez, V. & Alvarado, J. (2009). ESCOLA, Escala de conciencia lectora. Editorial EOS.

Rojas, R. (2018). La metacognición y la competencia lectora de los estudiantes de cuarto ciclo de la institución educativa “José María Arguedas". (Tesis de grado, Universidad César Vallejo). https://rb.gy/gaxgge

Schraw, G. & Moshman, D. 1995. Metacognitive theories. Educational Psychology Papers and Publications, 7(4), 351-371. https://t.ly/R8SQz

Vilcapoma, C. (2015). Estrategias metacognitivas para desarrollar la competencia de comprensión de textos escritos en estudiantes del cuarto grado de primaria. (Tesis de maestría, Universidad San Ignacio de Loyola). https://rb.gy/93h55l

Published

2024-12-31

How to Cite

Guere Paredes , O. P., & Palomino Bojorquez, Y. M. (2024). Relationship between the processes of reading comprehension and metacognitive reading skills in Peruvian students of 5th and 6th grade of elementary school. Revista Psicológica Herediana, 17(1), 1–7. https://doi.org/10.20453/rph.v17i1.6224

Issue

Section

ARTÍCULOS ORIGINALES