Resilience in university students from Arequipa: Psychometric analysis of the Wagnild and Young Resilience Scale and comparisons based on sex and age
DOI:
https://doi.org/10.20453/rph.v16i2.5312Keywords:
resilience, psychometrics, university students, sex, ageAbstract
The present study has two objectives. On the one hand, the psychometric properties of the Wagnild and Young (1993) Resilience Scale are analyzed, and on the other hand, the values obtained were compared according to sex and age of the participants. The sample were 333 university students from a private university in Arequipa (Peru), of which approximately half were men and the other half women, with an average age of 17 years. The results of confirmatory factor analysis suggest a four-factor structure: Interest, Energy and strength, Purpose identity and Decision, with adequate goodness of fit indices. However, for the dimensions of Decision and Energy and strength, internal consistency had inadequate values. Comparative data indicate that women and 18-year-old students have higher scores on some resilience factors than men and 16-year-old students. Results suggest the need for extending psychometric research of this instrument in Peruvian population.
References
Abiola, T., &, Udofia, O. (2011). Psychometric assessment of the Wagnild and Young’s resilience scale in Kano, Nigeria. BMC Research Notes, 4, 509-513. https://doi.org/10.1186/1756-0500-4-509.
Alvord, M. K., & Grados, J. J. (2005). Enhancing resilience in children: A proactive approach. Professional Psychology, 36(3), 238-245. http://dx.doi.org/10.1037/0735-7028.36.3238
Amat, S., Subhan, M., Jaafar, W. M. W., Mahmudd, Z., & Johari, K. S. K. (2014). Evaluation and psychometric status of the Brief Resilience Scale in a sample of Malasyan international students. Asian Social Science, 10(18), 240-245. https://doi.org/10.33539/avpsicol.2022.v30n1.2516
Ato, M., López, J. J., & Benavente, A. (2013). Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. Anales de Psicología, 29(3), 1038-1059. https://doi.org/10.6018/analesps.29.3.178511
Bollen, K. A. (1998). Structural equation models. En P. Armitage, & T. Colton (Eds.), Encyclopedia of Biostatistics (pp. 4363-4372). Wiley.
Campo, R., Granados, L., Muñoz, L., Rodríguez, M., & Trujillo, S. (2012). Caracterización del avance teórico, investigativo y/o de intervención en resiliencia desde el ámbito de las universidades en Colombia. Universitas Psychologica, 11(2), 545-557. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy11-2.cati
Castañeda-García, P. J., Alejo, T., Cota, M. R., García, M. F., & Cruz, V. (2022). Análisis cuantitativo de resiliencia y apoyo social en estudiantes universitarios de primero y último curso de psicología. Revista Iberoamericana de Psicología, 15(1), 79-90. https://doi.org/10.33881/2027-1786.rip.15108
Castilla, H., Caycho, T., Shimabukuro, M., Valdivia, A., & Torres-Calderón, M. F. (2013). Análisis exploratorio de la Escala de Resiliencia de Wagnild y Young en una muestra de adolescentes, jóvenes y adultos universitarios de Lima metropolitana. Revista de Psicología de Arequipa, 4(1), 80-93.
Caycho-Rodríguez, T., Ventura-León, J., García-Cadena, C. H., Tomás, J. M., Domínguez-Vergara, J., Daniel, L., & Arias-Gallegos, W. L. (2018). Psychosocial Intervention, 27(2), 73-79. https://doi.org/10.5093/pi2018a6
Cieza-Guevara, L., & Palomino-Ccoillo, R. (2020). Resiliencia y disposición al pensamiento crítico en estudiantes de una Universidad privada de Lima metropolitana. Revista de Investigación en Psicología, 23(1), 109-125. http://dx.doi.org/10.15381/rinvp.v23i1.18096
Connor, K. M., & Davidson, J. R. T. (2003). Development of a new resilience scale: The Connor-Davidson Resilience Scale (CD-RISC). Depression and Anxiety, 19, 76-82. https://doi.org/10.1002/da.10113
Cyrulnik, B. (2005). Los patitos feos. La resiliencia: Una infancia infeliz no determina la vida. Editorial Gedisa.
Cyrulnik, B., & Anaut, M. (2014). Resiliencia y adaptación. La familia y la escuela como tutores de la resiliencia. Editorial Gedisa.
Diaz, P., & Cadime, I. (2017). Protective factors and resilience in adolescents: The mediating role of self-regulation. Psicología Educativa, 23, 37-43. http;//doi.org/ 10.1016/j.pse.2016.09.003
Dominguez-Lara, S., Gravini-Donado, M., & Torres-Villalobos, G. (2019). Análisis psicométrico de dos versiones de la Connor-Davidson Resilience Scale en estudiantes universitarios peruanos: propuesta del CD-RISC-7. Revista Argentina de Ciencias del Comportamiento, 11(2), 36-51. https://doi.org/10.32348/1852.4206.v11.n2.23774
Dwiwardani, C., Hill, P. C., Bollinger, R. A., Marks, L. E., Steele, J. R., Doolin, H. n., Wood, S. L., Hook, J. N., & Davis, D. E. (2014). Virtues develop from a secure base: Attachment and resilience as predictors of humility, gratitude, and forgiveness. Journal of Psychology and Theology, 42(1), 83-90. https://doi.org/10.1177/009164711404200109
Escudero, J. C., Bracamonte, G. C., Canales, M., Domínguez, R. P., & García, G. J. (2023). Análisis de las propiedades psicométricas de la Brief Resilience Scale (BRS) en universitarios peruanos. Propósitos y Representaciones, 11(1), e1747. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2023.v11n1.1747
Fernández, I., & Bermúdez, M. (2015). Resiliencia en adultos: una revisión teórica. Terapia Psicológica, 33(3), 257-276. https://teps.cl/index.php/teps/article/view/11
Fernández-Fernández, J. A., & Gómez-Díaz, M. (2022). Resiliencia y duelo ante la pérdida de un ser querido: revisión sistemática. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 27(2), 129-139. https://doi.org//10.5944/rppc.27762
Ferreira de Carvalho, C., & Pereira, I. (2012). Adaptação da The Resilience Scale para a população adulta portuguesa. Psicología USP, 23(2), 417-433. https://doi.org/10.1590/S0103-65642012005000008
Gallardo-Peralta, L. P., Rodríguez-Blázquez, C., Ayala-García, A., & Forjaz, M. J. (2020). Validation of the brief resilient coping scale (BRCS) in a multiethnic sample of a Chilean older people. Interciencia, 45(11), 524-531. https://doi.org/10.1177/1073191103258244
Gianino, L., & Guzmán, N. (2022). Resiliencia, juego y creatividad: Puntos clave en el desarrollo humano. Avances en Psicología, 30(1), e2516. https://doi.org/10.33539/avpsicol.2022.v30n1.2516
Gómez, O., Del Rey, R., Romera, E., & Ortega, R. (2015). Los estilos educativos paternos y maternos en la adolescencia y su relación con la resiliencia, el apego y la implicación en acoso escolar. Anales de Psicología, 31(3), 979-989. https://doi.org/10.6018/analesps.31.3.180791
Gonzales-Ramírez, K., Crisostomo-Calderón, D., Adriano-Rengifo, C., & Travezaño-Cabrera, A. (2023). Propiedades psicométricas de la Escala de Resiliencia (ER-14) en estudiantes universitarios de Lima, Perú. Revista Argentina de Ciencias del Comportamiento, 15(2), 110-119. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/racc/article/view/34492
González-Arratia, N. I., & Valdez, J. L. (2013). Resiliencia: Diferencias por edad en hombres y mujeres mexicanos. Acta de Investigación Psicológica, 3(1), 941-955. https://doi.org/10.1016/s2007-4719(15)30019-3
Grotberg, E. (2006). Resiliencia en el mundo de hoy: cómo superar las adversidades. Gedisa.
Guerra, J. L. (2013). Construcción validez y confiabilidad de la escala de Resiliencia Docente. Propósitos y Representaciones, 1(1), 59-86. http://dx.doi.org/10.205117pyr2013.v1n1.7
Hendrick, S., & Denis, J. (2014). Familia, psicosis, instituciones y corresiliencia. En B. Cyrulnik, & M. Anaut (Coords.), Resiliencia y adaptación. La familia y la escuela como tutores de la resiliencia (pp. 23-44). Editorial Gedisa.
Huamani, J. C., Arias, W. L., Gonzáles, J. M., & Clark, M. (2023). Resilience among women of childbearing age from Arequipa, Peru: Psychometric and associative analysis. Psychology, 14, 425-445. https://doi.org/10.4236/psych.2023.143023
Jeong, K. (2019). Resiliencia y creatividad en escolares de primaria. Revista de Investigación en Psicología, 22(1), 67-78. http://dx.doi.org/10.15381/rinvp.v22i1.16582
Lemos, V., Krumm, G., Gutiérrez, M., & & Arán-Filippetti, V. (2016). Desarrollo de una escala para evaluar recursos de personalidad asociados a la resiliencia infantil. Acción Psicológica, 13(2), 101-116. http://dx.doi.org/10.5944/ap.13.2.17821
Losada, A. V. & Latour, M. I. (2012). Resiliencia. Conceptualización e investigaciones en Argentina. Psiencia. Revista latinoamericana de Ciencia Psicológica, 4(2), 84-97. https://doi.org/10.5872/psiencia/4.2.31
Lundman, B., Strandberg, G., Eisemann, M., Gustafson, Y., & Brulin, C. (2006). Psychometric properties of the Swedish version of the Resilience Scale. Scandinavian Journal of Caring Sciences, 21(2), 229- 237. http://doi.org/10.1111/j.1471-6712.2007.00461.x
Masten, A. S. (2001). Ordinary magic: Resilience processes in development. American Psychologist, 56(3), 227-238. http://dx.doi.org/10.1037/0003-066X.56.3.227
Masten, A. S., & Coastworth, J. D. (1998). The development of competence in favorable and unfavorable environments: Lessons from research on successful children. American Psychologist, 53(2), 205-220. http://dx.doi.org/10.1037/0003-066X.53.2.205
Mendanha, J., & do Nascimento, E. (2019). Resiliência psicológica: da primeira fase às abordagens baseadas em trajetória. Memorandum, 36, 1-31. https://doi.org/10.35699/1676-1669.2019.6875
O’Grady, K. A. (2016). Spirituality in resilience processes in international contexts: An introduction. Journal of Psychology and Theology, 44(2), 107-108. http://doi.org/10.1177/009164711604400201
Olas, M. de las, Hombrados-Mendieta, I., & Villaba-Quesada, C. (2014). Resiliencia y adversidad en el trabajo en los trabajadores sociales. En B. Cyrulnik, & M. Anaut (Coords.), Resiliencia y adaptación. La familia y la escuela como tutores de la resiliencia (pp. 69-81). Editorial Gedisa.
Oshio, A., Kaneko, H., Nagamine, S., & Nakaya, M. (2003). Construct validity of the Adolescent Resilience Scale. Psychological Reports, 93, 1217-1222. http://doi.org/10.2466/pr0.2003.93.3f.1217
Peña-Contreras, E. K. Lima-Castro, S., Arias-Medina, P., Bueno-Pacheco, A., Aguilar-Sizer, M., & Cabrera-Vélez, M. (2020). Propiedades psicométricas de la Escala Breve de Resiliencia (BRS) en el contexto ecuatoriano. Evaluar, 20(3), 83-98. https://doi.org/10.35670/1667-4545.v20.n3.31715
Pesce, R., Assis, S., Avanci, J., Santos, N., Malaquias, J., & Carvalhaes, R. (2005). Adaptação transcultural, confiabilidade e validade da Escala de Resiliência. Cuaderno Saúde Pública, 21, 436-448. https://doi.org/10.1590/S0102-311X2005000200010
Peterson, C., & Seligman, M. E. P. (2004). Character, strengths and virtues. American Psychological Association.
Ponce, F. P. (2015). Análisis exploratorio de modelos de ecuaciones estructurales sobre la escala de resiliencia de Connor y Davidson (CD-RISC) en Chile y España. Salud & Sociedad, 6(3), 238-247. https://doi.org/10.33539/avpsicol.2022.v30n1.2516
Ramos-Díaz, E., Rodríguez-Fernández, A., & Antonio-Agirre, I. (2017). El autoconcepto y el bienestar subjetivo en función del sexo y del nivel educativo en la adolescencia. Psicología Educativa, 23, 89-94. http://dx.doi.org/10.2016/j.pse.2017.05.005
Rodríguez, A., Ramos, E., Fernández, A., & Revuelta, L. (2016). Bienestar subjetivo en la adolescencia: el papel de la resiliencia, el autoconcepto y el apoyo social percibido. Suma Psicológica, 23, 60-69. http://doi.org/10.1016/j.sumpsi.2016.02.002
Rodríguez, M., Pereyra, M., Gil, E., Jofré, M., De Bortoli, M., & Labiano, L. (2009) Propiedades psicométricas de la escala de resiliencia versión argentina. Evaluar, 9, 72-82. https://doi.org/10.35670/1667-4545.v9.n1.465
Rojas-Andrade, R., Halpern, M., Montt, M. E., & Larraguibel, M. (2022). Construcción y validación de una escala breve de capacidades de resiliencia en niños(as) respondida por madres, padres y cuidadores (ECP-P/9-12). Revista Chilena de Neuropsiquiatría, 60(1), 3-12. http://dx.doi.org/10.4067/s0717-92272022000100003
Rosemberg, L., Avanci, J., Schenker, M., & Pires, T. (2014). Resilience, gender and family during adolescence. Ciência & Saúde Coletiva, 19(3), 673-684. http://doi.org/10.1590/1413-81232014193.21902013
Rutter, M. (2012). Resilience as a dynamic concept. Development and Psychopathology, 24(2), 335-344. https://doi.org/10.1017/S0954579412000028
Ruvalcaba-Romero, N. A., Gallegos-Guajardo, J., & Villegas-Guinea, D. (2014). Validation of the Resilience Scale for Adolescents (READ) in Mexico. Journal of Behavior, Health and Social Issues, 6(2), 21-34. https://doi.org/10.5460/jbhsi.v6.2.41180
Ryan, L., & Caltabiano, M. L. (2009). Development of a new resilience scale: the Resilience in Midlife Scale (RIM Scale). Asian Social Science, 5(11), 39-51. http://doi.org/10.5539/ass.v5n11p39
Sahin, H., & Zaratas, K. (2014). Validity and reliability of the Resilience Scale for early adolescents. Procedia. Social and Behavioral Sciences, 131, 458-464. https://doi.org/10.33539/avpsicol.2022.v30n1.2516
Salgado, A. C. (2005). Métodos e instrumentos para medir la resiliencia: Una alternativa peruana. Liberabit, 11, 41-48. http://pepsic.bvsalud.org/pdf/liberabit/v11n11/v11n11a06.pdf
Sinclair, V. G., & Wallston, K. A. (2004). The development and psychometric evaluation of the Brief Resilient Coping Scale. Assessment, 10(1), 94-101. https://doi.org/10.1177/1073191103258244
Smedema, Y. & Franco, M. P. (2018). Resiliencia, ansiedad y sentido de vida en estudiantes universitarios. Assessment, 13, 87-106. https://doi.org/10.17398/2340-4256.13.87
Soares, M., & Oliveira, C. (2006). Resiliência psicológica: Revisão da literatura e análise da produção científica Interamerican Journal of Psychology, 40(1), 119-126. https://www.redalyc.org/pdf/284/28440113.pdf
Soler, M. I., Meseguer, M., García, M. (2016). Propiedades psicométricas de la versión española de la escala de resiliencia de 10 ítems de Connor-Davidson (CD-RISC 10) en una muestra multiocupacional. Revista Latinoamericana de Psicología, 48, 159-166. http://dx.doi.org/10.1016/j.rlp.2015.09.002
Trejos-Herrera, A. M., Alarcón-Vásquez, Y., Bahamón, M. J., Vinaccia, S., González, O., Llinás, H., & Quevedo-Barrios, D. (2023). Validación de las propiedades psicométricas de la escala breve de estrategias resilientes en adultos colombianos. Interdisciplinaria, 40(2), 479-496. https:/doi.org/10.16888/interd.2023.40.2.28
Wagnild, G. M., & Young, H. M. (1993). Development and psychometric evaluation of the resilience scale. Journal of Nursing Measurememt, 1(2), 165-178. https://doi.org/10.33539/avpsicol.2022.v30n1.2516
Wagnild, G. M., & Young, H. M. (2009). A review of resilience scale. Journal of Nursing Measurememt, 17(2), 105-113. http://dx.doi.org/10.1891/1061-3749.17.2.105
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Walter L. Arias Gallegos, Julio Cesar Humani Cahua
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in the Revista Psicologica Herediana are under a Creative Commons Reconocimiento 4.0 International license.
The authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered with the Creative Commons License, which allows third parties to use what is published whenever they mention the authorship of the work, and to the first publication in this magazine.
Authors can make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version published in this journal, provided they clearly indicate that the work was published in this journal.
The authors can file in the repository of their institution:
The research work or thesis of degree from which the published article derives.
The pre-print version: the version prior to peer review.
The Post-print version: final version after peer review.
The definitive version or final version created by the publisher for publication.