Alcohol consumption and coping with stress in high school students at the University of Guadalajara
DOI:
https://doi.org/10.20453/rph.v16i2.5292Keywords:
adolescence, high school students, stress, coping, alcoholismAbstract
Adolescence is a period of life characterized by several demands to individual, which can be source of stress. Regarding this, adolescents draw on certain coping strategies but, at the same time, many of them also involve themselves in alcohol consumption. The objective of this study is to identify relationships between coping strategis and alcohol consumption in high school students. We carried out an exploratory transversal quantitative study, through stratified random samplig. Participants were 1555 students, 15 to 21 years old (43.3 % males), from three high schools of Guadalajara University. The Adolescent Coping Scale (ACS), CAGE questionnaire and AUDIT test were used. Results indicate greater use of the majority of strategies (productive and non productive) by alcohol consumers and positive correlations between consumption levels and coping strategies. These results are analyzed in terms of posible greater stress levels among consumer students.
References
Asociación Mexicana de Agencias de Investigación de Mercado y Opinión Pública. (2021). Nivel Socioeconómico AMAI 2022. Nota metodológica. https://amai.org/descargas/Nota_Metodologico_NSE_2022_v5.pdf
Anderson, K., Ramos, D., & Brown, S. (2006). Life stress, coping and comorbid youth: An examination of the stress-vulnerability model for substance relapse. Journal of Psychoactive Drugs, 38(3), 225-262. https://doi.org/10.1080/02791072.2006.10399851
American Psychiatric Association (2014). Guía de consulta de los criterios diagnósticos del DSM-V. American Psychiatric Association.
Babor, T., Campbell, R., Room, R., & Saunders, J. (1994). Lexicon of alcohol and drug terms. World Health Organization. https://iris.who.int/bitstream/handle/10665/39461/9241544686_eng.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Babor, T., Higgins-Biddle, J., Saunders, J., & Monteiro, M. (2001). AUDIT: Cuestionario de Identificación de los Trastornos debidos al consumo de Alcohol. Pautas para su utilización en atención primaria. Organización Mundial de la Salud. https://iris.who.int/bitstream/handle/10665/331321/WHO-MSD-MSB-01.6a-spa.pdf
Britton, P. (2004). The relation of coping strategies to alcohol consumption and alcohol-related consequences in a college sample. Addiction Research and Theory, 12(2), 103-114. https://doi.org/10.1080/16066350310001613062
Calatayud A., Apaza, E., Huaquisto, E., Belizario, G., & Inquilla, J. (2022). Estrés como factor de riesgo en el rendimiento académico en el estudiantado universitario (Puno, Perú). Revista Educación, 46(2), 114-132. https://doi.org/10.15517/revedu.v46i2.47551
Campo, A., Barros, J., & Rueda, G. (2009). Propiedades psicométricas del cuestionario CAGE para consumo abusivo de alcohol: resultados de tres análisis. Revista Colombiana de Psiquiatría, 38(2), 294-303. http://www.scielo.org.co/pdf/rcp/v38n2/v38n2a06.pdf
Cassaretto, M., Vilela, P., & Gamarra, L. (2021). Estrés académico en universitarios peruanos: importancia de las conductas de salud, características sociodemográficas y académicas. Liberabit, 27(2), e482. https://doi.org/10.24265/liberabit.2021.v27n2.07
Castro, A., & Casullo, M., (2005). Estilos de personalidad, afrontamiento e inteligencia como predictores de las trayectorias académicas de cadetes en una institución militar. Anuario de Psicología, 35(2), 197-210. https://www.raco.cat/index.php/AnuarioPsicologia/article/view/61814
CONADIC (2021). Informe sobre la situación de la salud mental y el consumo de sustancias psicoactivas en Mëxico. Secretaría de Salud y la Comisión Nacional contra las Adicciones. https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/648021/INFORME_PAIS_2021.pdf
Contreras O., Chávez, M., & Aragón L. (2012). Pensamiento constructivo y afrontamiento al estrés en estudiantes universitarios. Journal of Behavior, Health & Social Issues, 4(1), 39-53. https://doi.org/10.5460/jbhsi. v4.1.32970
Ewing J. (1984). Detecting alcholism. The Cage Cuestionnaire. Journal of American Medical Association, 252(14), 1905-1907. https//doi.org/10.1001/jama.1984.03350140051025
Ewing, J. A., & Rouse, B. A. (1970). Identifying the hidden alcoholic. Presentado en el 29th International Congress on Alcohol and Drug Dependence, Sydney, Australia.
Frydenberg, E., & Lewis, R. (1993). Boys play sport and girls turn to others: age, gender, and ethnicity as determinants of coping. Journal of Adolescence. 16, 253-266. https://doi.org/10.1006/jado.1993.1024
Frydenberg, E., & Lewis, R. (1997). ACS. Escalas de Afrontamiento para Adolescentes. TEA.
Fundación de Investigaciones Sociales. (20 noviembre 2014). Cuestionario CAGE. Screening de alcoholismo. http://www.alcoholinformate.org.mx/articulos.cfm?id=352
Gaspar, C., & Martínez, K. (2008). Situaciones de consumo, afrontamiento y autoeficacia en relación con las recaídas en adolescentes consumidores de alcohol. Investigación y Ciencia 41, 47-52. https://biblat.unam.mx/hevila/InvestigacionycienciaUniversidadautonomadeaguascalientes/2008/vol16/no41/7.pdf
González, S., Palomera., R., & Lázaro-Visa, S. (2021). Empatía, estilos de afrontamiento y actitudes hacia el consumo intensivo de alcohol y el poli consumo en la adolescencia. Psicología Conductual, 29(2), 313-330. https://doi.org/10.51668/bp.8321206s
González, M. (s/f). Niveles socioeconómicos AMAI. http://segmento.itam.mx/Administrador/Uploader/material/Niveles%20Socioeconomicos%20AMAI.PDF
Lara, M., Bermúdez, J., & Pérez-García, A (2013). Positividad, estilo de afrontamiento y consumo de tabaco y alcohol en la adolescencia. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 11(2), 345-366. https://doi.org/10.25115/ejrep.v11i30.1571
Lazarus, R., & Folkman, S. (1986). Estrés y procesos cognitivos. Martínez Roca.
Linage Rivadeneyra, M., & Lucio Gómez Maqueo, M. E. (2012). Asociación entre consumo de sustancias y estrategias de afrontamiento en jóvenes. Journal of Behavior, Health & Social Issues, 4(1), 55-66. https://doi.org/10.22201/fesi.20070780.2012.4.1.32971
Llanos, M. (2022). Efecto del programa Armonía sobre el rendimiento y estrés académico en estudiantes de educación superior de Lima. Avances en Psicología, 30(2), e2615. https://doi.org/10.33539/avpsicol.2022.v30n2.2615
Llorens, N., Perelló, M., & Palmer, A. (2004). Estrategias de afrontamiento: factores de protección en el consumo de alcohol, tabaco y cannabis. Adicciones, 16(4), https://doi.org/10.20882/adicciones.391
Londoño, N., Henao, G., Puerta, I., Posada, S., Arango D. & Aguirre-Acevedo, D. (2006). Propiedades psicométricas y validación de la escala de estrategias de coping modificada (EEC-M) en una muestra colombiana. Universitas Psychologica, 5(2), 327-349. http://www.scielo.org.co/pdf/rups/v5n2/v5n2a10.pdf
Mayfield, D. G., McLeod, G., & Hall P. (1974). The CAGE questionnaire: Validation of a new alcoholism screening instrument. American Journal of Psychiatry, 131, 1121-1123. https://doi.org/10.1176/ajp.131.10.1121
Moysén, A., Villaveces, M., Balcázar, P., Gurrola, G. Garay, J. Esteban, J., & Estrada, E. (2014). Consumo de alcohol y estrategias de afrontamiento en alumnos universitarios estudio empírico. Avances en Psicología, 22(2), 215–220. https://doi.org/10.33539/avpsicol.2014.v22n2.191
Muñoz-García, A. & Arellanez-Hernández, J. (2015). Estrés psicosocial, estrategias de afrontamiento y consumo de drogas en adolescentes. Revista de Psicología y Ciencias del Comportamiento, 6(2), 1-20. https://doi.org/10.29365/rpcc.20151130-42
Nkansah-Amankra, S. (2020). Revisiting the association between “gateway hypothesis” of early drug use and drug use progression: a cohort analysis of peer influences on drug use progression among a population cohort. Substance Use & Misuse, 55(6), 998-1007. https://doi.org/10.1080/10826084.2020.1720245
Obando, L., Sarmiento, P., & Hoyos, E. (2019). Consumo de sustancias psicoactivas y estrategias de afrontamiento en adolescentes y jóvenes infractores. https://repositorio.unbosque.edu.co/bitstream/handle/20.500.12495/2587/Obando_Silva_Luz_Marina_2019.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Ortiz, M., Sánchez, L., Velandia, J., & Delgado, G. (2017). Patrón de consumo de alcohol de los estudiantes ubicados en los semestres de mayor estrés académico del programa de medicina de la universidad de Pamplona en el primer período del año 2016. http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/bitstream/20.500.12744/1074/1/Ortiz_Sanchez_Velandia_2016_TG.pdf
Palomar, G., et. al. (2015). Diagnóstico situacional de las problemáticas psico-sociales de los alumnos de la escuela preparatoria número 12 de la Universidad de Guadalajara y su relación con el desempeño académico. Universidad de Guadalajara.
Pérula, L. A., Fernández, J.A., Arias, R., Muriel, M., Márquez, E., & Ruiz, R. (2005). Validación del cuestionario AUDIT para la identificación del consumo de riesgo y de los trastornos por el uso de alcohol en mujeres. Atención Primaria, 36(9), 499-506. https://doi.org/10.1016/S0212-6567(05)70552-7
Sandín, B. (1995). El estrés. En A. Belloch, B. Sandín & F. Ramos. Manual de psicopatología, Vol. 2 (pp. 3-52). Mc Graw- Hill Interamericana.
Universidad de Guadalajara. (2017). Diagnóstico educativo de la Escuela Preparatoria Regional de Puerto Vallarta. México: Universidad de Guadalajara (no publicado).
World Health Organization (2014). Global status report on alcohol and health 2014. https://www.who.int/publications/i/item/global-status-report-on-alcohol-and-health-2014
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Los autores
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in the Revista Psicologica Herediana are under a Creative Commons Reconocimiento 4.0 International license.
The authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered with the Creative Commons License, which allows third parties to use what is published whenever they mention the authorship of the work, and to the first publication in this magazine.
Authors can make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version published in this journal, provided they clearly indicate that the work was published in this journal.
The authors can file in the repository of their institution:
The research work or thesis of degree from which the published article derives.
The pre-print version: the version prior to peer review.
The Post-print version: final version after peer review.
The definitive version or final version created by the publisher for publication.