Música occidental y el enigma de las campanas bianzhong del Marqués Yi de Zeng
DOI:
https://doi.org/10.20453/ah.v60i0.3163Abstract
La adopción oficial de las escalas musicales se dio con la publicación de dos series de 24 preludios y fugas en tonalidades mayor y menor de Johann Sebastian Bach en 1722 y 1744. Esta proeza musical se vio opacada cuando en 1978 se descubre en la provincia de Hubei, República Popular de China, la tumba del marqués Yi de Zeng. En ella se hallaron entre muchos objetos, instrumentos musicales en donde destacaba un juego completo de campanas melódicas de bronce que reproducían la escala cromática sobre cinco octavas. Estos artefactos databan del año 433 a. C.; es decir, precedían 2 100 años a la época de Bach. Cada campana, dependiendo de la parte que se golpeaban, podía reproducir dos sonidos diferentes pero armónicos entre sí. Los secretos de aquella técnica de metalurgia, lamentablemente, se han perdido en el tiempo.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All articles published in Acta Herediana are under a Creative Commons Reconocimiento 4.0 International license.
The authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered with the Creative Commons License, which allows third parties to use what is published whenever they mention the authorship of the work, and to the first publication in this magazine.
Authors can make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version published in this journal, provided they clearly indicate that the work was published in this journal.
The authors can file in the repository of their institution:
The research work or thesis of degree from which the published article derives.
The pre-print version: the version prior to peer review.
The Post-print version: final version after peer review.
The definitive version or final version created by the publisher for publication.