Perceptions about sexual practices and sexually transmitted infections in young university students from Lima, Peru
DOI:
https://doi.org/10.20453/renh.v17i.2024.5714Keywords:
sexual behavior, sexually transmitted infections, young adultAbstract
Objective: To determine the perceptions about sexual practices and sexually transmitted infections in young people of the National University of Engineering, Lima, Peru. Material and methods: Descriptive study, with a quantitative and cross-sectional approach. The convenience sample consisted of 361 young people from 4 engineering courses from the first to the fifth year who met the inclusion criteria. A survey designed by the researchers was used to collect data. Its validity was assessed using the binomial test, while reliability was examined using the Cronbach’s Alpha statistical test, achieving a value of 0.783. Results: The majority were men (87.8%), they were single (97.2%) and approximately 63.7% had already begun their sexual life, where the average age of sexual debut was 18.2 years. Moderately favorable perceptions about STIs were prevalent in both genders, reaching 77.3% in women and 71.6% in men. Regarding sexual practices 65.9% in female sex and 77.9% of opposite sex showed moderately favorable perceptions. Conclusions: The majority representation of the UNI student population corresponds to the male gender. The prevailing perceptions regarding sexual practices and STIs were moderately favorable.
Downloads
References
Every Woman Every Child. Salud adolescentes y jóvenes [Internet]. 2022. Disponible en: https://web.archive.org/web/20221028134741/https://www.everywomaneverychild-lac.org/areas-detrabajo/salud-adolescentes-jovenes/
Spindola T, Barro de Araujo A, Brochado E, Marinho DF, Martins ER, Pereira T. Prácticas sexuales y comportamiento de jóvenes universitarios frente a la prevención de infecciones de transmisión sexual. Enferm Glob [Internet]. 2020; 19(2): 109-140. Disponible en: https://doi.org/10.6018/eglobal.382061
Badillo-Viloria M, Mendoza-Sánchez X, Barreto M, Díaz-Pérez A. Comportamientos sexuales riesgosos y factores asociados entre estudiantes universitarios en Barranquilla, Colombia, 2019. Enferm Glob [Internet]. 2020; 19(3): 422-449. Disponible en: https://doi.org/10.6018/eglobal.412161
Villafañe-Ferrer LM, González-Navarro RM. Comportamientos de riesgo y nivel de conocimiento de infecciones de transmisión sexual en estudiantes universitarios. Duazary [Internet]. 2017; 14(2): 160-168. Disponible en: https://doi.org/10.21676/2389783X.1964
Quispe S, Yépez L, Chile A, Peralta A, Turpo S, Luque N, et al. Conocimientos sobre VIH y otras infecciones de transmisión sexual en estudiantes universitarios en Tacna-Perú. Rev Médica Hosp Hipólito Unanue Tacna [Internet]. 2021; 14(2): 32-37. Disponible en: https://revista.hospitaltacna.gob.pe/index.php/rmhhut/issue/view/16/15
Lluén FJ, Sosa SM. Conocimiento sobre VIH/SIDA y actitudes a conductas sexuales de riesgo en estudiantes de la Universidad Nacional Pedro Ruiz Gallo, 2021 [tesis de licenciatura en Internet]. Lambayeque: Universidad Nacional Pedro Ruiz Gallo; 2022. Disponible en: https://repositorio.unprg.edu.pe/handle/20.500.12893/10209
Comunión A. Infecciones de transmisión sexual en el adolescente, lo que el pediatra de primaria debe saber [Internet]. En: AEPap, editor. Curso de Actualización Pediatría 2018. Madrid: Lúa Ediciones 3.0; 2018. pp. 201-207. Disponible en: https://www.aepap.org/sites/default/files/201-207_infecciones_transmision_sexual.pdf
Asociación de Universidades Populares de Extremadura. SIDA y otras ITS [Internet]. En: Guía metodológica de educación para la salud. Fundamentación teórica. Extremadura: AUPEX; [s. f.]. pp. 18-48. Disponible en: https://www.sidastudi.org/resources/inmagic-img/dd0712.pdf
Centros para el Control y la Prevención de Enfermedades. Información para los adolescentes y adultos jóvenes: Cómo mantenerse sano y prevenir las enfermedades de transmisión sexual [Internet]. CDC; 2022. Disponible en: https://www.geuvih.org/wp-content/uploads/2019/12/Hoja-informativa-CDC-para-j%C3%B3venes-yadultos-j%C3%B3venes.pdf
De Melo L, Sodré C, Spindola T, Martins ER, De Oliveira André NL, Da Motta CV. Prevención de infecciones de transmisión sexual entre los jóvenes e importancia de la educación sanitaria. Enferm Glob [Internet]. 2022; 21(1): 74-115. Disponible en: https://doi.org/10.6018/eglobal.481541
Castro I. Conocimientos y factores de riesgo sobre infecciones de transmisión sexual en adolescentes. Rev Habanera Cienc Méd [Internet]. 2010; 9(3): 705-716. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=180420196014
Robles JL, Aranda M, Montes-Berges B. Diseño y validación de la Escala de Percepción del Riesgo para Conducta Sexual en jóvenes ecuatorianos. Suma Psicol [Internet]. 2022; 29(1): 48-58. Disponible en: http://www.scielo.org.co/pdf/sumps/v29n1/0121-4381-sumps-29-01-48.pdf
Centro Nacional de Epidemiología, Prevención y Control de Enfermedades; Ministerio de Salud (PE). Situación epidemiológica del VIH-sida en el Perú [base de datos en Internet]. CDC-Minsa; 2022. Disponible en: https://www.dge.gob.pe/vih/#grafico01
Garbozo DF, Rodriguez AK. Conocimiento, actitudes y prácticas sexuales en estudiantes universitarios de Lima Metropolitana [tesis de licenciatura en Internet]. Lima: Universidad San Ignacio de Loyola; 2018. Disponible en: https://hdl.handle.net/20.500.14005/8480
Almirall M, Älvarez LM, Briones D, Font MM, Verdecia F. La educación sexual en estudiantes universitarios. Una reflexión necesaria. Rev Cient Estudiantil 2 Diciembre [Internet]. 2018; 1(1): 104-111. Disponible en: http://revdosdic.sld.cu/index.php/revdosdic/article/view/14/13
De las Heras A. Análisis de la brecha de género en ingeniería y tecnología: ¿cuáles son sus determinantes? [tesis de maestría en Internet]. Madrid: Universidad Politécnica de Madrid; 2023. Disponible en: https://oa.upm.es/73811/
Hurtado de Mendoza MT, Veytia M, Guadarrama R, González-Forteza C. Asociación entre múltiples parejas sexuales y el inicio temprano de relaciones sexuales coitales en estudiantes universitarios. Nova Scientia [Internet]. 2017; 9(2): 615-634. Disponible en: https://www.scielo.org.mx/pdf/ns/v9n19/2007-0705-ns-9-19-00615.pdf
Quiroz-Mora CA, Valencia-Molina CP. Efectividad de las intervenciones estructurales para la promoción del uso del preservativo en adolescentes y jóvenes: revisión sistemática. Rev Salud Pública [Internet]. 2020; 22(4): 453-462. Disponible en: https://doi.org/10.15446/rsap.V22n4.85800
Rodríguez LF, Becerra A. Percepciones asociadas a conductas sexuales de riesgo. Horiz Sanitario [Internet]. 2022; 21(2): 292-298. Disponible en: https://www.scielo.org.mx/pdf/hs/v21n2/2007-7459-hs-21-02-292.pdf
Carrión I, Bravo SE, Izquierdo SA, Marrero E. Conocimientos sobre sexualidad y conductas sexuales de jóvenes universitarios, Cañar 2020. Recimundo [Internet]. 2020; 4(4): 115-128. Disponible en: https://doi.org/10.26820/recimundo/4.(4).noviembre.2020.115-128
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Mariafernanda Carrillo Garibay, Milagros Flores Fuentes, Carlos Christian Melgar Morán
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in the Revista Enfermeria Herediana are under a Creative Commons Reconocimiento 4.0 International license.
The authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered with the Creative Commons License, which allows third parties to use what is published whenever they mention the authorship of the work, and to the first publication in this magazine.
Authors can make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version published in this journal, provided they clearly indicate that the work was published in this journal.
The authors can file in the repository of their institution:
The research work or thesis of degree from which the published article derives.
The pre-print version: the version prior to peer review.
The Post-print version: final version after peer review.
The definitive version or final version created by the publisher for publication.