Self-care and anxiety in tempo of Covid 19 in university entrants

Authors

  • Lucy Tani Becerra Medina Universidad Nacional Federico Villareal. Lima, Perú.
  • Marlene Esperanza Caffo Marruffo Universidad Nacional Federico Villareal. Lima, Perú.
  • Melva Nancy Ramirez Julcarima Universidad Nacional Federico Villareal. Lima, Perú.
  • Macclin Katia Mendoza Vitancio Universidad Nacional Federico Villareal. Lima, Perú. https://orcid.org/0000-0001-5139-7077
  • Ana Berta Pacheco Saavedra Universidad César Vallejo. Lima, Perú.
  • Maria del Consuelo Álvarez Cerna Universidad Nacional Federico Villareal. Lima, Perú.

DOI:

https://doi.org/10.20453/renh.v20i20.5363

Keywords:

self-care capacity, anxiety, university students

Abstract

Objective: Determine the correlation between the capacity for self-care and anxiety in university entrants. Materials and methods: Basic quantitative observational study at a cross-sectional correlational level in a sample of 126 entrants, out of a total of 186, to the Faculty of Medicine of the National University Federico Villarreal in its four professional schools of Nursing, Medicine, Obstetrics and Nutrition. The Capacity Inventory was administered of Self-Care and the Anxiety Scale, whose validity and reliability are 0.86 and 0.92, respectively. Results: According to the descriptive analysis, regarding the capacity for self-care, the level was medium with 65.9% and high with 32.5%; and the prevalent anxiety level was medium with 51.6%, followed by a low level with 32.5%. Conclusion: The test by Rho Spearman determined that there is a significant and weak relationship between the variables self-care and anxiety in the incoming university students (–0.176, with a bilateral significance level of 0.049 [< 0.05]).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lucy Tani Becerra Medina, Universidad Nacional Federico Villareal. Lima, Perú.

Universidad Nacional Federico Villareal. Lima, Perú.

Marlene Esperanza Caffo Marruffo, Universidad Nacional Federico Villareal. Lima, Perú.

Universidad Nacional Federico Villareal. Lima, Perú.

Melva Nancy Ramirez Julcarima, Universidad Nacional Federico Villareal. Lima, Perú.

Universidad Nacional Federico Villareal. Lima, Perú.

Macclin Katia Mendoza Vitancio , Universidad Nacional Federico Villareal. Lima, Perú.

Universidad Nacional Federico Villareal, Lima. Perú. 

Ana Berta Pacheco Saavedra, Universidad César Vallejo. Lima, Perú.

Universidad César Vallejo. Lima, Perú.

Maria del Consuelo Álvarez Cerna, Universidad Nacional Federico Villareal. Lima, Perú.

Universidad Nacional Federico Villareal. Lima, Perú.

References

Organización Mundial de la Salud. OMS: Garantizar la seguridad de los trabajadores de la salud para preservar los pacientes [Internet]. PAHO/OPS; 2020, 17 de septiembre. Disponible en: https://www.who.int/es/news/item/17-09-2020-keep-health-workers-safe-to-keep-patients-safe-who.

Schleicher, A. The Impact of Covid-19 on Education, Insights from Education at a Glance 2020 [Internet]. OCDE; 2020. Disponible en https://www.redeamerica.org/Noticias/Detalle/ArtMID/1370/ArticleID/2185/El-impacto-del-Co

Organización Internacional del Trabajo. Cinco formas de proteger al personal de salud durante la crisis del COVID-19 [Internet]. OIT; 2020, 1 de abril. Disponible en: https://www.ilo.org/es/resource/article/cinco-formas-de-proteger-al-personal-de-salud-durante-la-crisis-del-covid.

Abreu-Hernández L, León-Bórquez R, García-Gutiérrez JF. Pandemia de COVID-19 y educación médica en Latinoamérica. FEM [Internet]. 2020; 23(5): 237-242. Disponible en: https://dx.doi.org/10.33588/fem.235.1088

Ministerio de Salud (PE); UNICEF. La salud mental de niñas, niños y adolescentes en el contexto de la COVID-19 [Internet]. Lima: Minsa; 2021. Disponible en: https://www.unicef.org/peru/media/10616/file/Salud%20menta%20en%20contexto%20COVID19.pdf.

Quek TT, Tam WW, Tran BX, Zhang M, Zhang Z, Ho SC, et al. The global prevalence of anxiety among medical students: a meta-analysis. Int J Environ Res Public Health [Internet]. 2019; 16(15): 2735. Disponible en: https://doi.org/10.3390/ijerph16152735.

Grupo de trabajo sobre juventud de la Plataforma de Colaboración Regional para América Latina y el Caribe. Encuesta de las Naciones Unidas sobre Juventudes de América Latina y el Caribe dentro del contexto de la pandemia del COVID-19 [Internet]. Santiago: Naciones Unidas; 2021. Disponible en: https://repositorio.cepal.org/items/212a9129-1990-48cb-9a31-7af0861ede51/full

Luis E, Bermejo-Martins E, Martínez M, Sarrionandia A, Cortes C, Oliveros EY, et al. Relationship between self-care activities, stress and well-being during COVID-19 lockdown: a cross-cultural mediation model. BMJ Open [Internet]. 2021; (12): e048469. Disponible en: https://doi.org/10.1136/bmjopen-2020-048469.

Leiva V, Cubillo K, Porras Y, Ramírez T, Sirias I. Validación de apariencia, contenido y consistencia interna de la Escala de Apreciación de Agencia de Autocuidado (ASA) para Costa Rica, segunda versión en español para población conocida sana. Enferm Actual Costa Rica [Internet]. 20215; (30). Disponible en: http://dx.doi.org/10.15517/revenf.v0i30.22110.

Bello C, Becerra L, La Rosa JL, Capa W. Pandemia COVID-19: actitudes-facilidades como mediador entre autocuidado y bienestar mental en internos de ciencias médicas. Rev Salud Pública [Internet]. 2022; 24(4): 1-8. Disponible en: https://doi.org/10.15446/rsap.v24n4.100801.

Ruiz-Aquino M, Díaz-Lazo A, Ortiz-Aguí M, Enit-Ida V. Conductas de autocuidado frente a la prevención del contagio de la COVID-19 en pobladores peruanos. Rev Cubana Med Gen Integr [Internet]. 2021; 36(4): e1708. Disponible en: https://revmgi.sld.cu/index.php/mgi/article/view/1708.

Sandoval KD, Morote-Jayacc PV, Moreno-Molina M, Taype-Rondan A. Depresión, estrés y ansiedad en estudiantes de Medicina Humana de Ayacucho (Perú) en el contexto de la pandemia por COVID-19. Rev Colomb Psiquiatr [Internet]. 2021; 52(Supl. 1): S577-S584. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.rcp.2021.10.005.

Auttama N, Seangpraw K, Ong-Artborirak P, Tonchoy P. Factors associated with self-esteem, resilience, mental health, and psychological self-care among university students in northern Thailand. J Multidiscip Health [Internet]. 2021; 2021(14): 1213-1221. Disponible en: https://doi.org/10.2147/JMDH.S308076.

Martínez-Otero V. Ansiedad en estudiantes universitarios: estudio de una muestra de alumnos de la Facultad de Educación. Ensayos [Internet].2014; 29(2): 63-78. Disponible en: https: //produccioncientifica.ucm.es/documentos/5d399a272999520684460cf

Tomey AM, Alligood MR. Modelos y teorías en enfermería. 9.ª ed. Elsevier; 2018.

Silva J, Batista-de-Carvalho AR, Carvalho HD, Neves de Oliveira EM. Reflexiones sobre los riesgos ocupacionales en trabajadores de salud en tiempos pandémicos por COVID-19. Rev Cubana de Enfermer [Internet]. 2020; 36(2): e3738. Disponible en: https://revenfermeria.sld.cu/index.php/enf/article/view/3738.

Zhou H, Wang Y, Cheng L. The mediating effect of self-directed learning in the relationship between caring and resilience among Chinese nursing students: a multi-center cross-sectional study. Nurse Educ Today [Internet]. 2022; 119: 105598. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.nedt.2022.105598

Published

2024-06-19

How to Cite

1.
Becerra Medina LT, Caffo Marruffo ME, Ramirez Julcarima MN, Mendoza Vitancio MK, Pacheco Saavedra AB, Álvarez Cerna M del C. Self-care and anxiety in tempo of Covid 19 in university entrants. Rev enferm Herediana. [Internet]. 2024 Jun. 19 [cited 2024 Aug. 31];16:67-74. Available from: https://revistas.upch.edu.pe/index.php/RENH/article/view/5363

Issue

Section

ARTICLES